Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Misslyckas gång på gång!, Vad kan vara fel??
          Lemonne
          Inlägg 08-07-2007, 12:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Jag har en liten rabatt i hörnet på staketet där jag år efter år misslyckas med samtliga planteringar. Det enda som har tagit sig är dagliljan, men den blir aldrig särskilt stor. Allt jag planterar där bara minskar i omfång tills de har försvunnit helt. Detta har jag provat att plantera/så:

Praktmalva, Brudslöja, Borstnejlika, Astilbe, Lavendel, Akleja, Aubretia, Stjärnflocka mm

Så, vad kan vara fel? Min teori är att jorden är för tät och kväver plantorna. Kan det vara så? Jag har, varje år, grävt upp rabatten djuuuupt och fyllt den med köpejord utblandat med den befintliga jorden. Ett år provade jag att bara köra med köpejord. Inget går.

Rabatten finns i sydostläge, med lite halvskugga. Jorden verkar sällan torka ut, men verkar ändå väldränerad.

Vad i hela friden ska jag plantera där?? Ska jag prova med rosor? Kan det gå tror ni? Eller kan jag göra något med jorden så att den inte kväver plantorna, om det nu är det som är problemet.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ophelia
          Inlägg 08-07-2007, 13:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag hoppas jag har missuppfattat att du inte djupgräver jorden varje år och har haft dina perenner/anueller/bienner där samtidigt?

Har du sett om det är några maskar och annat krypande i jorden? Vad är det för jord du har? Växer det dåligt runtom rabatten, om inte vad är det som växer då? Har du köpt köpejord som innehåller mestadels torv (billiga säckar "5 säckar för 100 kr")?

Det kan ju vara så att jorden är extremt packningsskadad där efter exempelvis husbygge eller annat. En packningsskadad jord kommer alltid att vara det (de flesta där hus har byggts är det) och det är inget att göra åt det men man kan alltid hitta sätt att komma runt problemet. Du kan ju bygga upp rabatten och ha en upphöjd rabatt och fylla på med ny jord. Annars kan du låta bli att ha perenner där och bara ägna en period åt att frächa upp jorden med löv, bitar av grövre material, kompost, gräsklipp m.m.

I värsta fall kan ju jorden innehålla något otrevlig ämne som inte alls är bra för växterna (eller levande organismer alls).

Praktmalvan är ettårig och om du dirket sått så testa med att så dem i kruka för att sedan plantera ut plantorna där. Borstnejlikan är bienn och kan försvinna om det inte passar, jag upplever att den inte är så stabil men jag gillar den och sätter lite frön faktiskt varje år så det finns. Brudslöjan, är det ettårig eller flerårig? Den fleråriga har en rejäl pålrot du ska vara försiktig med och den gillar väldränerad jord mycket gärna med kalk i. Astilbe, ja sol/halvskugga med fuktig jord med mycket näring. Lavendel, gillar sol men inte fuktig jord (växer hos min kompis som en raket i deras örtagård med sandjord i full sol, växer hos mina föräldrar knapphändigt i full sol i lerjord). Aubretia, sol och näringsrik vanlig väldränerad jord. Har du sett något hoppa i jorden? Jordloppor kanske? Akleja, sol/halvskugga väldränerad jord, har en rejäl rot i vuxen ålder där försiktighet är bra vid grävning. Stjärnflocka, halvskugga fuktig väldränerad jord som är humusrik och näringsrik.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 01:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon