CITAT (mkall @ 08-07-2007, 11:50)

Nån mer än jag som hörde på radion om nån slags maskar som används mot sniglarna. Hörde bara att det fanns i bl annat Danmark, men var än så länge förbjudet här. Nån som hört talas om ifall och hur det fungerar?
De sa i det radioinslaget jag hörde att snigelprofessorn här i Sverige inte var säker på att det verkligen fungerade. Dessutom finns inte nematoden (rundmasken) här i Sverige så att introducera den i den Svenska naturen kan vara lika illa som att ta hit mördarsnigeln.... eller som att plantera in nilgädda i Victoriasjön....
Detta hittade jag på Wikipedia om dessa snigelbekämpande nematoder:
"A recent development in the control of slugs is the introduction of 'Nemaslug', a microscopic nematode (Phasmarhabditis hermaphrodita) that will seek out and parasitize slugs, reproduce inside them and kill them. The nematode is applied by watering onto moist soil, and gives protection for up to six weeks, though is mainly effective with small and young slugs under the soil surface. The nematode is only effective in warm, moist conditions, above about 20°C. "
Alltså, med den här "sommaren" vi har haft hittills skulle temperaturen sätta käppar i hjulet för nematoderna.