Jag själv letar fortfarande efter en hundvalp jag vill ha. Det finns så mycket skit till salu där uppfödarna egentligen inte bedriver avel, utan man har ibland mera känslan av att de ska ta en valpkull för de behöver renovera köket.Eller avlar på en tik som inte borde gå i avel av nostalgiska skäl. Så tror man bara att om man väljer en fin handhund så får man jättefina valpar. Så är inte fallet.
Samtidigt så är de seriösa uppfödarna egentligen underbetalda för den vara de producerar. En valp efter oprövade föräldrar kostar nämnligen lika mycket som en valp efter prövade. Man kan ju få en bra, men det är ungeför som att köpa en ospecificerad semsterresa. Kan vara både vin och vatten.
Själv har jag gjort urvalet så här.
Hittat en tänkbar kull till salu
Kollat moderdjuret ( kan göras på internet ) hur hennes papper ser ut. Dvs om individen är friskt, har utställning och/eller bruksprovsmeriter för rasen.
Är mamman OK så söker man på henner släktingar. Dvs är kullen hon kommit från frisk, prövad och meriterad.
Så gör man likadant med mormor och morfar, både på individnivå och kullnivå alltså två generationer till den tänkta avkomman.
Och så var det pappan, samma resa. Man kan tillbringa mycket tid på SKK:s hunddata.
Är linjerna fina hos både mamma och pappa så kontaktar jag uppfödaren av föräldradjuren och frågar ifall det finns några andra sjukdomar som inte nämns i SKK register.
Först efter det så går jag till uppfödaren för den aktuella kullen och anmäler mitt intresse.
Kanske får jag en valp med något fel på i alla fall, men jag har i alla fall förbättrat odsen att inte få det genom ett gediget urval.
|