Hej
Jaha det verkar ju finnas sjukdomar i alla raser, vad beror det på att hundar är så sjuka nu för tiden? Maten, miljön....

Jag har en schäfer som är snart 9 år. Den har varit sjuk sedan 1½ års åldern. Allergi, analsäckarna, har kostat en mindre förmögenhet (men hon är värd varje krona) Men jag tänkte på det någon skrev om att kolla friskheten hos föräldrarna. Vissa saker kan man nog inte få reda på genom att kolla på internet. Det står tex ingenstans om man går in på SKK hunddata att en hund har tex allergi, hjärtfel eller bettfel m.m. Där står bara tävlingar, utställning och HD/AD statistik + olika officiella tester som MH och Korning, Jaktprov m.m. Ska man få veta sanningen om rasen/kenneln så får man ibland bara hoppas att uppfödaren är ärlig och berättar det den vet. Men jag som valpköpare måste ju i min tur berätta för min uppfödare om min hunds åkommor annars kan ju faktiskt inte uppfödaren veta allt om alla valpar dom sålt. En del vill ju inte ha kontakt med varann efter hundköpet av olika anledningar. Det är en djungel. Bäst måste va att få kontakt med någon som har en sådan ras man vill ha och luska lite här och där. Men sen finns det ju ändå tyvärr inga garantier. Min hund var den 1:a i sin kennel som blev sjuk så..........

vad gör man? Man ska förhoppningsvis ha hunden ca 10 år så då kan man kosta på sig och försöka snoka runt tex på hundutställningar, brukshundklubbar eller liknande. Då brukar folk vara frispråkiga om hur deras hundar mår osv.

Lycka till med hundköpet. /Anki