Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosor i norr
          wannabee
          Inlägg 12-07-2007, 09:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 11 500

Hej,
          Har precis flyttat till hus i Luleå. Jag har precis kommit underfund med att ha trädgård i norrland är mer eller mindre den sanna trädgårdsfantastens mardröm. Det finns vad jag förstått ett otal växter som inte trivs i vårt, på vintern, kalla klimat och som man därför inte kan ha i sin trädgård.
          Jag undrar om det finns någon som kan tipsa mig om häridga växter som passar i Luleås klimatzon. Jag skulle t.ex. gärna ha rosor i min trädgård men har förstått att detta förmodligen inte är möjligt, stämmer det? Om inte, vad för sorts ros skulle jag kunna satsa på i sådant fall?

//

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-07-2007, 09:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

och vem crazy.gif har inbillat dej nåt sånt?? smile.gif det är väl precis tvärt om ?
          Inga mördarsniglar lagom ryssvärme och väta på sommaren , ljust dygnet runt , ingen stans blir riddarsporrar som här uppe -och mer än 300 sorters rosor att odla sist jag kollade -nä du cool.gif
          Välkommen till en bra odlingszon smile.gif
          Vill du se vilka rosor som går att odla här kan du kolla i mina gamla album

Som vanligt gäller förstås att välja bra växter efter klimat -men de har ju svårt med både Bergvallmo och Lewisia i söder -så det gäller ju inte bara oss här uppe -jag bor lite söder om dej -men de finaste trädgårdar jag sett ligger nära Luleå smile.gif

Finns två album med rosor -rosor i norr och
          Kanadensiska rosalbumet

Mina album

Hälsar K smile.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 12-07-2007, 09:31

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-07-2007, 10:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (kerstin z5-6 @ 12-07-2007, 10:28) *
          Som vanligt gäller förstås att välja bra växter efter klimat -men de har ju svårt med både Bergvallmo och Lewisia i söder -så det gäller ju inte bara oss här uppe -jag bor lite söder om dej -men de finaste trädgårdar jag sett ligger nära Luleå smile.gif

såå avensjuk av er som klara bergvallmo så bra i norr . det ända dom gör här är att ruttna på vintern med eller utan skydd

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 21:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon