Det är så trist när vofsingarna inte är sjuka. Jag sitter här med en klump i halsen och tårarna brännande bakom ögonlocken. Min lilla parson russel terrier lider av allergi och imorgon åker jag till veterinären med henne för att låta henne komma till hundhimlen. Det är så trist, så trist, så trist. Hon fick allergi med kraftig klåda som liten valp och vi har gjort alla möjliga undersökningar och behandlat henne med kortison och antibiotika i omgångar. Men, hon blir inte så pass bra att jag tycker att hon lever ett fullvärdigt liv.
Man kommer ju till en gräns tillslut då det inte går längre och då hundens bästa måste gå först. Hon har kliat sig (till och från ska jag lägga till) i ett år nu.
Intressant tråd med många bra synpunkter kring uppfödare och hundköp. Vi kommer så småningom att köpa en hund till och då kommer jag att vara noga. Om jag visste vad jag vet idag skulle jag agerat helt annorlunda när jag köpte min parson. Man ska ägna tid åt efterforskningar eftersom en sjuk hund tar både tid, kraft och inte minst innebär det oftast mycket lidande för djuret. Dyrt blir det också. Vi har betalat mer än det dubbla inköpsvärdet i veterinärkostnader och dessutom har försäkringsbolaget friskrivit sig från alla kostnader eftersom jag gick iväg med henne inom karenstiden. Och tillråga på allt hade uppfödaren ingen doldafel-försäkring. En jurist jag pratade med sa att vi kunde häva köpet men att lämna ifrån sig sin lilla älskling till någon annan när man egentligen inser att det mest humana för hunden är att låta henne slippa alla plågor känns ju helt fel.
Hoppas det ordnar sig för alla er som har hundar som inte är friska!!!
/M
Ps. Ska tillägga att vi har en jämthund också som är frisk som en nötkärna. Ds.
|