Nä du Anki, för att våga kalla mig uppfödare så skulle jag nog behöva kunna massor av mera
Jag har allt för stor respekt för er som hållit på länge i en ras som du har gjort.

Jag har faktiskt hittat en uppfödare av den ras jag själv vill ha och jag är djupt imponerad. Fast det är väntetid.
Tjäna pengar gör man nog inte på hunduppfödning om man är seriös. Det tar så mycket tid kraft och energi att meritera en hund. Inte minst om man har tuffa bruksprov att klara av.
Och mycket kan man läsa ut tex så brukar det vara stor arvbarhet på skotträdsla och annat.
Fast man blir nästan förskräckt ibland. Råkade faktist på en uppfödare som parade sin tik för han sjäv ville få en valp. Och den tiken skulle det egentligen inte alls avlas på. Dels fanns defekta syskon, dels var tiken inte rastypisk, dels så hade den inte ens en gång startat i anlagsproven för rasen. Ovanpå detta väljer man täckhund där kriterit var att man inte ville åka mer än tio mil för det var så jobbigt.
Den valpuppfödaren tar samma pris för sina valpar som den som har skaffat bra avelsmaterial, ställt ut med bara ettor, mentaltestat, röntgenundersökt, bruksprovat i tre dicipliner inte bara anlagsklass utan öppen klass med höga poäng. Man har jgort avelsurval inte med utgångpunkt för geografi utan att få bästa möjliga hund till tiken. Om de så betyder att åka utomlands för en parning så har man gjort det.
En valp från den senare är jag beredd att betala bra för. Jag vet vilket jobb de lagt ner och hur mycket de slagit ut för att få fram en sådan avkomma. Och ändå kan valpkulllen vara familjeuppfödd eftersom de bara tar en till två valpkullar per år.
Nä jag tror nog aldrig att jag blir så duktig att jag klarar av att bli uppfödare. Det finns vissa stjärnhimmlar man aldrig når. Tror nog att jag är lite baktung