Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ny trädgård, VAd kan göras i höst?
          Pelle80
          Inlägg 13-07-2007, 08:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 11 509

Hej!

Jag och min sabo har köpt ett nyproduserat hus på östgötaslätten(zon1?) med planerad inflyttning i början på september. Jag har så smått börjat fantisera om fruktträd och trädgårdsland, men förstår att det mesta inte går att sätta på hösten.

Mina frågor så:

Vad kan/bör jag göra i höst-vinter för att vara redo att så i vår?

Fruktträd kan väll sättas på hösten? Hur är det med Körsbär?

Mina föräldrar har en rabarber-(planta?) som under hela mitt 27åriga liv har producerat fantastiskt mycket rabarber, kan man dela på plantan, ta ett skott eller på något vis få med mig mina favoritrabarber?

Jag tar också tacksamt emot tips på goda och bra äppel, päron, körsbär/bigaråer/klarbär, tomater(vad heter de fantastiska randiga), samt alla andra lättskötta grönsaker, frukter, örter och bär.

Är novis på området även om jag hyar visst hopp till min stackars balkongodlade tomatplanta.. blush.gif

Hoppas ni är sugna på att ge mig lite tipps, tack på förhand

/Per

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Ulrica*
          Inlägg 13-07-2007, 12:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Jag skulle ta det lugnt och låta planerna sakta ta form och känna in mej för att vara säker på att inte ändra mej. Kolla upp var jorden är fuktig, var det är skugga, var det skulle behövas skugga etc. etc. Träd, en damm, grönsaksland eller en uteplats är inget man flyttar på i första taget.

Träd och buskar tar ju lång tid så det skulle jag börjat med. Går utmärkt att plantera på hösten. De flesta perenner också.

Bygga gångar, sargar till grönsaksland etc. kan man ju göra så länge man inte har tjäle eller snö.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 05:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon