Jacarandan är ett träd som är vanligt i parker och på gator här i Barcelona. Vi brukar inte ha mindre än nollgradigt på vintern, och i alla fall dom små tappar alltid bladen och den börjar blomma nästan innan dom nya bladen har vuxit fram, så ibland börjar dom på bar kvist. Jag har läst i ett spanskt forum att den blommar vid cmellan 3 till 5års ålder, men att det kan växla lite beroende på storleken....så Flaxss, vi får nog vänta på att se våra blommor ett par år till...men det är det värt.
Min kom från ett frö, och fröhuset var verkligen svårt att öppna, men väl där var det proppat med dom små fröna som är lättflygande . Det sägs att deom tar sig väldigt lätt, men jag tror att jag sådde 10 och bara en tog sig. Den vill tydligen torka upp ordentligt mellan vattningarna, men när man väl vattnar ska det vara en ordentlig genomvattning ....det har jag både läst och provat...och det stämmer.
Fotot är från juni, jag gör inte så många kort på den , eftersom den är så pass genomskinlig tycker jag att det är svårt, man ser ju bara blommorna som finns bakom den hela tiden när man gör kort från sidan...
DSCN4577.JPG ( 83.5k )
Antal nedladdningar: 96