Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Döende (?) häggmispel
          HelenJ
          Inlägg 14-07-2007, 10:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

Satte ca 20 m häggmispel för fyra år sen. Jag satte den på hösten och kapade den på ca 30 cm höjd direkt nästa vår. Den har sedan vuxit rätt rejält och är ca 120 cm hög, och i höstas kompletterade jag häcken med ytterligare ca 20 meter som också vuxit till sig bra. Men ett tiotal plantor mitt i den äldre delen av häcken verkar inte trivas. De är mycket lägre än de andra, bladen skrumpnar och en av dem fick höstfärger och tappade sedan alla bladen - första veckan i juni!
          Jag gödslade hela häcken med kogödsel i april, dessutom har jag på just det här partiet lagt till en del extra torvmull för att mjuka upp min i övrigt ganska lerhaltiga jord. När det var så hett i juni vattnade jag varje dag. Vad mer ska jag göra? Vad kan ha hänt? Jag kan inte se att den är angripen av ohyra eller sjukdomar - de vill bara inte växa.

Någon som har några tips om vad jag bör göra? Gräva upp dem och byta all jord och sedan skaffa nya? confused.gif Hopaps det finns något annat sätt - det lockar mig inte alls no.gif

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 16-07-2007, 08:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Kan det vara så att någon har använt Roundup eller liknande i närheten av häcken? Tycker att den första bilden visar blad med typiska besprutningsskador, men det är svårt att se.
          Kan det vara så att någon kört med Stroller på den lilla gräsremsam mellan häck o asfalt? Gräset tycks mig vara misstänkt fritt från maskrosblad, och vad betyder dom gulnande fläckarna i kanten av gräset?
          Syns det några spår av gnagande harar på barken? Skulle också kunna vara en förklaring.

Jag skulle inte riva upp buskarna ännu utan ge dem ett år till med ompyssling.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 07:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon