Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära äppelträd
          ta1toy
          Inlägg 14-07-2007, 18:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 11 524

Hej

Jag läste i detta forum i ett inlägg att beskärning av äppelträd kunde ske i "JAS" -perioden (Juli,Augusti,September). Detta innebär alltså att man beskär då det finns äppelkart på grenarna. Finns det någon som kan bekräfta att detta är OK.

mvh
          Ola (Falun)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-07-2007, 09:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

+En sak som jag tror är orsaken till att många får ont om frukt är att jag har sett att en del kapar in samtliga grenar här vid beskärningen nästan som hamling och då har ju aldrig grenarna någon chans att bilda blomknoppar.

Jag tycker faktiskt även det är lättare att klippa under JAS jag tycker man ser bättre ifall man har gallrat ur tillräckligt för att det ska vara en luftig krona. Själv har jag varit tvungen att klippa bort en del redan, mitt Oranieträd gillar mest att sätta frukt och grenar på ena sidan och i kombination med en svagväxande grundstam som inte har bra förankring så tyckte jag det började se ut som om stödet till trädet började svikta och trädet luta mer och mer så jag lättade på tyngden lite, jag kommer få massor av frukt ändå, båda mina träd dignar av kart (fast jag har börjat kartgallra jag började med de jag såg hade spår av äppelvecklare)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon