Jag brukar beskära mina kaprifoler efter hand! Jag tar en av de tre huvudgrenarna varje år, så slipper de bli så risiga.
Blomsterkaprifolen (Lonikera hekrótti) blommar hela sommaren och har en svag och angenäm doft. Den jag har växer dessutom ganska fort och blev stor och fin på bara tre år. Jag har precis flyttat mina kaprifoler (i oktober) och eldkaprifolen har redan blommat och blomsterkaprifolen står i knopp. Jag flyttade dem från österläge där de stortrivdes till västerläge. Vildkaprifolen stod i praktisken i norrläge innan och den behövde mycket mer tid på sig än de andra innan den blommade och den har inte heller blommat i år. Den plantan är dessutom lite klenare än de andra kanske för att den hade så dålig placering på det förra stället eller så hade jag bara otur med plantan.
Jag behöll väl grenar på ungefär en halv meter, när jag flyttade dem och alla plantorna ser ut att ha klarat sig, dock så går det bättre för blomsterkaprifolen och eldkaprifolen än för vildkaprifolen. Jag kommer inte i håg hur jobbiga de var att gräva upp. Jag flyttade ju i praktiken hela trädgården på en gång och mins bara det jag kan se nu...
Redigerat av evely: 16-07-2007, 12:00
|