CITAT
Jag skulle faktiskt tro att det är en fördel att ofta skära ner almen hårt (kanske årligen) om det finns almsjuka i trakten. Almsplintborren som sprider almsjukan angriper bara äldre (=grövre) grenar/stammar av alm och beskär man almen så att det bara finns nya, smala grenar borde risken för smitta vara obefintlig.
Jag tar tillbaka ovanstående påstående. Efter att ha kollat närmare om almsjuka och almsplintborre har jag förstått att det inte är när almsplintborren gnager sig in i trädet som smittspridningen sker, utan istället på våren när nykläckta borrar äter på unga grenar. Så det hjälper nog tyvärr inte att man beskär almen regelbundet eftersom man ju då får ännu fler unga grenar. Det lär dock gå att bromsa ett angrepp av almsjuka om man är mycket tidigt ute med kraftig beskärning så snart man ser tecken på sjukan. Fast något 100% botemedel är det tydligen inte.
Almsjukan har spridit sig katastrofalt här i Skåne på senare år och snart finns det nog inte många almar kvar. En bilfärd längs till exempel sydkusten är en sorglig syn med mängder av döda almar överallt.