Gotland virtuellt - välkomna! Några rader från en nybliven odla.nu-medlem. Efter att ha slitit, pustat, svurit och knådat i Photoshop har det blivit ett album under Tingstäde, dels med bilder från min trädgård (Nystugu 1:119, Tingstäde), dels med bilder från norra Gotland (Gotland Norr) samt några på u.t. själv. Härmed inbudes odla.nu-folket att kasta ett getöga. Är ensam om den rätt stora trädgården som ursprungligen anlades som fruktträdgård för 100 år sedan. Har därför fått lågprioritera tidskrävande rabatter och trädgårdsland och har i stället satsat på buskar och träd. Trädgården hade sin maximum under mellankrigstiden och gotlänningarna svarar när jag berättar var jag bor: "Jaså - det var den trädgården som var så fin". Fastigheten ligger således i Tinstäde lilla by mitt inne på norra delen av ön - nog i växtzon 1,3. Alldeles intill finns Tingstäde träsk (träsk = sjö på gotländska) som är Visbys vattenreservoir. Träsket har sitt avflöde via Ihre å till Ihreviken vid nordvästra ökusten och denna å följer en del av tomtgränsen. Det gör att större delen av trädgården aldrig trokar ut och att växtligheten är frodig. Att havshorisonten lutar på några av bilderna beror ju, som alla förstår, att själva Gotland lutar ;-) Välkomna Tingstäde
--------------------
Bättre en spade i handen än 10 i boden. What doesn´t kill you makes you stronger.
|