Hejhej!
Jag förstår inte riktigt problemet med kirs....Jag hade en flera kvadratmeterstor yta FULL med kirs...grävde och rensade bort allt jag kom åt och tillsatte mer jord. Nu är det andra året i den planteringen och jag rycker bort små stackars kirsar lite nu och då när de dyker upp. Inget större problem än andra ogräs faktiskt. Och ändå växer kirsen hej vilt bara en bit ifrån, men inte ens den invaderar så illa att jag inte skulle hinna rycka dem. Bara man planterar nya växter med en aning mellanrum så man inte trampar ihjäl dem på jakt efter ondingarna
Dessutom: har man varit och grävt i kirsrötterna sitter de sedan så pass löst att rotbitarna följer med en gång för alla när man rycker upp de små nykomlingarna - begövs knappt något verktyg ens...
Så varför vänta flera år? Och täcka och ha det fult? När man kan offra en eftermiddag av sitt liv på lite grävande...
Däremot reserverar jag mig för kirs som växer bland buskar och täta perenner...där kan det vara nästan omöjligt att rycka upp kirsen när den slingrat in sig bland rötter man är rädd om.
Så, på dom med lite våld och envishet bara!