Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Perenna bladlöss!
          charlottap
          Inlägg 23-07-2007, 13:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 11 655

I min mammas trädgård som jag sköter så har jag ett ständigt återkommande problem. Varje år utan undantag så blir hela framsidan, kaprifol och plommonträd, helt dränkta i bladlöss... Detta gör att kaprifolens knoppar dör och plommonträdet ser allmänt ledset ut. Vad ska jag göra? Varje år försöker jag med såpa-vatten-rödspritlösning, och det hjälper väl temporärt men sen är de tillbaka igen. Det finns en humle där också glömde jag säga. Är det någon speciell växt som drar till sig bladlöss? Hjälp!! :-) confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-07-2007, 08:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Lössen hoppar inte hejvilt från plommonträdet ofta har fruktträd sortspecifika löss = de går bara på ett eller några få växtslag, plommonbladlusen går bara på plommon, slån och vass.

Den lusen som ofta går på Lonicera-arter (kaprifol) ska även kunna gå på en del gräsarter.

Vilken bladlusart som går på humle är jag osäker på. Bladlöss har dock bevingade individer så de kan komma flygande och det räcker med en lus för att man ska få flera de idkar ju jungfrufödsel under sommaren.

Ja det kan hjälpa att försöka få in lössens fiender i trädgården och det är bra att lära sig känna igen fienderna så man inte råkar ta död på dem.

Såhär ser exempelvis en blomflugelarv ut och de kan äta ganska många bladlöss varje dag.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 06:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon