CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2007, 19:09)

med norrländska ögon är det billigt -men det är nog dyrt med skåneblick :)160 kr för ros på bättre plantskola inte ovanligt här -särskilt om man begär att de ska beställa vissa sorter ....
De säljer hela tiden även mitt i sommaren -kan vara några v väntetid bara ...dec-februari tror jag det är stängt för leverans ...
Jo, det är nog så att det är billigare att köpa rosor här i Skåne. Här finns en rosenplantskola i närheten av St:Olof(Österlen, Skåne) och de har rätt så stort sortiment av gammaldags rosor( men även andra rosor) och för en rejäl krukodlad planta tar de 85 Kr! Inte så långt därifrån ligger "Roskraft" med försäljning av rosor på egen rot, med ung liknande priser.
I en lokal plantskola/handelsträdgård här i närheten tar de mellan 100-150 kr för en krukodlad ros beroende på vilken sort. (Inköparen där verkar rätt så öppen för att ta in lite ovanligt rossortiment, så där kan man hitta en del gobitar.)
Sedan finns det ÖSAB(Östra Sönnarslövs plantskola, som finns bla i Everöd och i Hässleholm) De säljer mycket barrotat på våren,(lite på hösten) och rätt så vanliga sorter, men där dyker upp en del gobitar och en del engelska rosor med. Ung 80kr/2st ordinära rabattrosor, gammaldags under hundringen... och huxflux i slutet på säsongen har de rea på sina rosor, halva priset mm...( Men det är ju alltid risk att köpa barrotat till rea, för de barrotade rosorna på ÖSAB förvaras inte i kylrum, som en del plantskolor gör med sina barrrotade.Däremot krukar de heller aldrig barrotarosorna, vad jag har sett, i torv, för att det skall se ut som om de har varit krukodlade.)
Cedergrens och Flora Linnea ligger nog ung prismässigt på detsamma över 100-lappen till c.a 150kr, men det var ett tag sedan jag var där och handlade, men det blir kanske en tur ditåt i samband med en Danmarkstur.(Har inte riktigt koll på priserna där...)
Hälsn
AnnA
PS! Lite lockande, trots priset, är det ändå att handla från Rosenposten.

D.S