Långvarig vinterhärdighet är den härdighet som byggs upp efter en eller flera bra växtsäsonger. En planta i god kondition är en planta som växer bra pga av att den står på en för plantan, bra ståndort. Utifrån detta får vi en långvarig vinterhärdighet. Hur många år? Så många år som plantan kan tänka leva.
Skåne är ett stort landskap med olika förutsättningar. Gingkon växer i Skåne, ja, men inte var som helst i Skåne.
Vad som är OK tillväxt eller inte? Ah, där är vi inne på en intressant punkt. Vad som är OK är ytterst upp till var och en att bedömma. Du har dina växter och om du är nöjd med 5-10 blad på dina palmer är det upp till dig.
Jag, för min del, skulle också vara nöjd med 5-10 blad på en palm, men defenitivt inte någon ekvivalent utveckling på en gingko, katalpa eller ett pagodträd. Vi har med våra klimatförutsättningar svårt att uppnå någon optimal tillväxt, det får vi leva med. Men vi kan absolut se till att komma så nära det är möjligt och det uppnår vi tyvärr inte genom att bara diskutera lägsta vintertemperaturer. För när det kommer till kritan tror jag de flesta vill se träd som, efter förutsättningarna, mår bra och utvecklas på ett, för arten, typiskt sätt.
--------------------
|