Tack så mycket för alla svar!

Jag har lite svårt att söka info på nätet, för på nästan varje sida man går in på så finns en närbild på en orm/ödla.
Det där med ett litet plank runt tomten var en jättebra idé, och inte alls svårt att fixa.
Jag antog nästan att de spelade döda istället för att slingra iväg när de blev rädda. Synd, för det är ju inte så kul att de ska bli överkörda av gräsklipparen! Men ett litet plank kanske kan rädda några i alla fall. Min sambo är inte rädd för ormar alls, men tycker att det är väldigt tråkigt att mosa dem (de han hinner se flyttar han på).
En stor del av gräsmattan består av mossa, och det verkar de små liven gilla. Mossan ska vi ändå försöka bli av med och det hjälper kanske också lite.
Jag ska definitivt gå i "ormterapi", jag har haft fobi nästan hela livet, men bor man inne i stan så stöter man ju inte på orm så ofta. Nu är dock situationen ohållbar, jag vill ju kunna njuta på mitt landställe! Jag ska bara samla mod till mig... Vi har en liten "vanlig" ödla som bor under vedboden (vi döpte henne till Lizzy, men så fick hon pyttesmå ungar och nu är hon jättesmal, så jag döpte om henne till Thin Lizzy). I alla fall, jag tränar mig faktiskt lite på henne, hon rör sig ju som en orm, men hon är så pass liten, och så har hon benen där så hon är inte alls lika läskig. Små steg i taget...
I övrigt har vi en massa djur på tomten; grodor, spindlar, fladdermöss m.m. och de stör mig inte alls