CITAT (Elisabeth P @ 24-07-2007, 23:28)

Berätta gärna hur, jag är öppen för alla förslag.
Tänker väl först på om jag ska börja i mitten av gräsplätten och låta det växa utåt, eller
börja i hörnet utmot gatan, eller
göra en "häck utefter någon av sidorna (men det känns tråkigt)
Vad det sedan blir det vet jag inte, lite blandning får det ju bli men om man kan sätta ihop vilka färger som helst...nja , vet inte riktigt. fast det e klart om rosrabatten blir stor så kan man ju låta den över gå från en färg till en annan så att de som står längst ifrån varandra kanske inte hade varit så snygga precis bredvid varandra
Enligt David Austin(=en välkänd engelsk rosenodlare med rosor som "Constance Spry", "Graham Thomas", "Crownprincesse Margareta" mfl rosor. Han har en bra hemsida att gå in på med.)skall man plantera buskrosor i grupper om tre likadana rosor planterade som en trekant, och sedan låta växterna växa ihopa till en enda stor buske... Då skall man kunna få maximal effekt...
Men är man en rostok

som jag och du och du och du och....har man ju habegär till många olika sorters rosor... Så är det ju bara...
Jag är med i rosensällskapet Skåne, och på vår rosenfest var vi hos en dam i Broby, och hon hade planterat rosor på ett ställe med namn med musikalisk anknytning, och det finns ju faktiskt rätt så många("Mozart", "Händel", "Jazz", "Paul Mc Cartney", "Jive" mfl...), och många rosor som är döpta efter kända personer, författare, skådespelare mfl. En del av de nyare kanadensiska rosorna är döpta efter olika sjöfarare. (Det hörde jag på ett mycket intressant föredrag av Cedergren från "Cedergren&c:o"=mycket välkänd plantskola i Helsingborg.)
Hälsn
AnnA