Vad kul att få svar så snabbt. Tack även om ditt svar inte fick mig att sova så mycket lugnare. Kanske är det dock bättre att muren håller och att jag får plantera om häcken än att den rasar - för muren var ett tyngre arbete än häckplantering. Här komemr lite ytterligar info om häcken samt några bilder på hur mur / häck ser ut. För info så planterades barrotsplantor. Vore jättetacksam för en återkoppling.
Lite info om muren - den löper i öst-västlig riktning och långsidan vätter således mot söder och solen. Muren är i öst cirka 60 cm hög i väst cirka 180 cm. Bakom muren finns dränering (makadam) från botten upp till cirka 30 cm från toppen av muren (jord ovanför). Dräneringen sträcker sig cirka 20-25 cm in från murblockens baksida mot tomten. Häcken är planterad cirka 45-50 cm från murblockens baksida (inte 60 som jag tidigare uppgav).
Innan plantering av häcken grävdes ett dike om 50 cm*50 cm som var 40 meter långt. Detta dike fylldes med planteringsjord i vilken blandades i kogödsel. Jorden runt omkring detta är sedvanliga schaktmassor med en hel del lera och mindre stenar.
På utsidan längs med häcken ligger bevattningsslang som var täckt att användas under de första åren innan häcken rotat sig ordentligt.