Hej,
jag planterade i våras en avenbokshäck uppe på kanten av en nyligen uppförd stödmur. Tanekn är att jag ska låta häcken växa upp till en höjd av 150 cm och klippas ganska smal och fungerar då som ett vackert insynsskydd mot grannarna. Jag bor i Täby norr om Stockholm (växtzon 3-4?). Att plantera häcken på kanten skulle enligt uppgift fungera bra eftersom bokens rötter ska söka sig nedåt samt att den skulle tåla en något sånär torr växtplats. Häcken har tagit sig fint under sommaren och jag har gödslat en gång i juli med hönsgödsel.
Så till saken. Ett flertal vänner har framfört åsikter om att häckens rötter kommer att kila in sig mellan murblocken och på sikt förstöra muren. Häcken är planterad cirka 60 cm från murkanten. Finns det stor risk för detta? Hur kan jag eventuellt minska risken för framtida problem? Tacksam för svar då jag börjar bli lite orolig med tanke på att muren gav en hel del arbete och så även att plantera häcken på 40 meter. Jag är alltså inte så sugen på att göra om allt.
/Orolig
Det här skulle man behöva se bilder på. Hur markförhållandena i bakkant mot muren ser ut, hur muren är gjord och hur avenbokarna står.
Själv tycker jag de råd du fick att plantera avenbok på en stödmur är konstiga. Jag har delat ut ganska många jobb på senare år som handlar om att flytta avenbokshäckar som planterats för nära stödmur pga det blir för torrt. Denna sommar är OK hittills, men sedan kan en torr sensommar komma och så kan det vara under många år. Även om avenbokens rötter givetvis söker sig mot vatten så är det långt ifrån den torktåligaste häckväxten.
Avenbokens rötter i formklippt häck är inte så stora, grova eller snabbväxande. Men är det en lös stenmur så kan det bli problem. Om du får fart på häcken vill säga, och det blir troligtvis ett större problem.
Vad kul att få svar så snabbt. Tack även om ditt svar inte fick mig att sova så mycket lugnare. Kanske är det dock bättre att muren håller och att jag får plantera om häcken än att den rasar - för muren var ett tyngre arbete än häckplantering. Här komemr lite ytterligar info om häcken samt några bilder på hur mur / häck ser ut. För info så planterades barrotsplantor. Vore jättetacksam för en återkoppling.
Lite info om muren - den löper i öst-västlig riktning och långsidan vätter således mot söder och solen. Muren är i öst cirka 60 cm hög i väst cirka 180 cm. Bakom muren finns dränering (makadam) från botten upp till cirka 30 cm från toppen av muren (jord ovanför). Dräneringen sträcker sig cirka 20-25 cm in från murblockens baksida mot tomten. Häcken är planterad cirka 45-50 cm från murblockens baksida (inte 60 som jag tidigare uppgav).
Innan plantering av häcken grävdes ett dike om 50 cm*50 cm som var 40 meter långt. Detta dike fylldes med planteringsjord i vilken blandades i kogödsel. Jorden runt omkring detta är sedvanliga schaktmassor med en hel del lera och mindre stenar.
På utsidan längs med häcken ligger bevattningsslang som var täckt att användas under de första åren innan häcken rotat sig ordentligt.
Det här är ett gränsfall, både för om träden klarar sig väl och muren, bedömer jag. Om jag vore du skulle jag ta in fleras erfarenheter innan jag gjorde något mer.
Växtdiket för häckplantorna var aningen smalt om schaktmassorna är de sedvanliga som kompakteras hårt. Å andra sidan är diket långt och träden kan ha sina rötter i längsled. Om de kommer att vilja söka sig mellan stenarna kan jag inte bedöma, det kommer att vara torrt där om mursidan är den som vetter åt söder och det gör att rötter inte söker sig dit. I vilket fall som helst så kommer de inte ske så att det märks de första 10 åren.
Bevattningen kommer du ha nytta av under lång tid om häcken står kvar. Vad jag fattar är mursidan åt söder, och det skapar goda förhållanden i det att jorden blir varm, men också torra.
Av någon anledning finns 50 cm från väg/trottoar/mur som rekommendation när avenbokshäckar ska sättas, och i praktiken blir det gärna lite mindre och det är de häckarna som inte sätter fart pga torka. Det blir å ena sidan bra för att häcken kan klippas i kant/liv med den hårdgjorda yta som avgränsar, men å andra sidan blir det torrt.
Min gissning är att mursidan är för torr för att vara intressant för häckens rötter, men att också torka kommer att vara något du får se till att åtgärda så länge häcken står där den gör.
Aha, nu ser jag en sak till. Är det matjord/kogödsel ända fram till murkanten? Då är sannolikheten större att rötterna söker sig dit.
Och en annan sak: Gräsmattekanten är för tajt emot plantorna. Gräset kommer att växa in där, och förhindrar dessutom att plantornas rötter söker sig åt det hållet, som du vill. Det ser ut som rullgräs, och det är ju lätt den första tiden att bara ta bort. Låt det vara 50cm gräsfritt från plantan ut mot gräset. Där kan gu kogödsla nästa vår, strö frön av t ex gröngödslingsväxter eller annat för att skapa markskugga och få ytterligare organiskt material ned i växtdiket.
Cilla -
Tack snälla för dina värdefulla synpunkter! Jag uppskattar verkligen dina utförliga svar och kommer med glädje att köpa tjänster av dig/ditt företag den dag det behövs.
Jag kommer att kontakta dels Ulriksdals Trädgårdar där jag köpte plantorna samt den trädgårdarkitekt som hjälpte oss får något år sedan för att få höra hur de ser på saken.
Stort tack
/(Något mindre) Orolig
Japp, det är en bra idé. Ta med bilder till Arne på Ulriksdal och hör vad han säger, alla där är kunniga men han är kunnigast på träd och häckar. Hälsa från mig efter att du frågat! ;-)
elincederlundt
06-04-2017, 14:52
Hej!
Är medveten om att det är en gammal tråd men gör ett försök ändå. Hur gick det för dig med muren och avenbokshäcken? Vi sitter här och planerar att plantera antingen en avenbokshäck eller idegranshäck intill vår mur.
MVH
Elin Cederlund
eskil43
25-04-2017, 16:32
Ja, lite bilder från idag/senaste året skulle vara intressanta o se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.