CITAT (Helena N @ 29-07-2007, 11:46)

Tack för tips Kerstin. Angående de kanadensiska rosorna: Jag läste någonstans att de blir betydligt högre här i de lite varmare zonerna i Sverige än i Kanada, vet dock inte om zon 3 räknas dit? Har också läst at de kan vara svåra att hålla i en rabatt pga rotskotten, annars är det just det med rotäktheten som tilltalar mig... Men jag vet inte riktigt varför egentligen, bara en känsla. Fler funderingar, erfarenheter? Hur är det annars med buskrosor, om jag nu skulle välja normalstora buskrosor, går det att beskära till lagom storlek om de skulle bli för stora och växa in i mina äppelträd? Eller rekommenderar ni mig att hålla mig till rabattrosorna kanske?
Helena
När det gäller klimatet så är det inte så stor skillnad mot det svenska (i den befolkade södra delen av landet) jag har bott där både på öst- och västkusten. Klippiga bergen i väst gjorde att Vancouver hade mildare klimat än t ex Toronto på östsidan som liknar vårt väder mer....och kollar man kartan så ser man att t ex Stockholm ligger på samma breddgrad som Anchorage i Alaska och att Toronto ligger mer på Madrids breddgrad..
//Mollis