Det här är ett gränsfall, både för om träden klarar sig väl och muren, bedömer jag. Om jag vore du skulle jag ta in fleras erfarenheter innan jag gjorde något mer.
Växtdiket för häckplantorna var aningen smalt om schaktmassorna är de sedvanliga som kompakteras hårt. Å andra sidan är diket långt och träden kan ha sina rötter i längsled. Om de kommer att vilja söka sig mellan stenarna kan jag inte bedöma, det kommer att vara torrt där om mursidan är den som vetter åt söder och det gör att rötter inte söker sig dit. I vilket fall som helst så kommer de inte ske så att det märks de första 10 åren.
Bevattningen kommer du ha nytta av under lång tid om häcken står kvar. Vad jag fattar är mursidan åt söder, och det skapar goda förhållanden i det att jorden blir varm, men också torra.
Av någon anledning finns 50 cm från väg/trottoar/mur som rekommendation när avenbokshäckar ska sättas, och i praktiken blir det gärna lite mindre och det är de häckarna som inte sätter fart pga torka. Det blir å ena sidan bra för att häcken kan klippas i kant/liv med den hårdgjorda yta som avgränsar, men å andra sidan blir det torrt.
Min gissning är att mursidan är för torr för att vara intressant för häckens rötter, men att också torka kommer att vara något du får se till att åtgärda så länge häcken står där den gör.
Aha, nu ser jag en sak till. Är det matjord/kogödsel ända fram till murkanten? Då är sannolikheten större att rötterna söker sig dit. Och en annan sak: Gräsmattekanten är för tajt emot plantorna. Gräset kommer att växa in där, och förhindrar dessutom att plantornas rötter söker sig åt det hållet, som du vill. Det ser ut som rullgräs, och det är ju lätt den första tiden att bara ta bort. Låt det vara 50cm gräsfritt från plantan ut mot gräset. Där kan gu kogödsla nästa vår, strö frön av t ex gröngödslingsväxter eller annat för att skapa markskugga och få ytterligare organiskt material ned i växtdiket.
--------------------
|