CITAT
Nyfiken fråga: hur många är det som har dubbdäck på cykeln? Jag funderar allvarligt på att skaffa sådana. (Dubbfria cykelvinterdäck har jag aldrig hört talas om, men det kanske finns???)
Jag kör utan dubbdäck, här i Eskilstuna har vi bra cykelbanor. Nu blir jag väl överöst med kommentarer om att jag minsann inte cyklade på en cykelbana när olyckan skedde. Till dessa svarar jag att det endast är en kort vägstump med fabriker som jag tar för att det är en genväg till gymnasiet. Jag brukar vara uppmärksam när jag passerar där utifrån att det är sån aktivitet med lastbilar och andra fordon. Men i mitt fall stämmer uttrycket när man minst anar det slår det till. För det skedde en mörk eftermiddag när allting för en gångs skull var lungt och stilla där.
Hur som helst ville jag bara säga det att jag ser det som en sport att klara att cykla året runt inklusive när cykelbanan blivit halkbana. Jag gör det dels för miljöns skull och dels för hälsans skull. Att cykla på halkigt underlag under
säkra förhållanden ser jag som ett tillfredställande spänningsmoment i en annars så vardaglig vardag. Observeras bör dock att jag har vana och erfarenhet efter 10 vintrar vet jag hur man hanterar halka, det är därför ingen risk för allvarliga skador.
Så, nu har jag väl deklarerat mina sysslor och garderat mig från "hugg"
MvH