|
Hans i Mälardalen
08-12-2003, 19:23
Idag när jag cyklade hem frång plugget ( givetvis med lyse ) så backade en bil ut mitt framför ögonen på mig. Jag minns fortfarande hur jag bara såg det ske, det gick endast en sekund. Jag han precis börja reagera när jag slog i sidan på bilen. Jag måste säga att jag hade tur, kom undan med ett litet skrapsår på högerbenet. Men desto värre var det med chocken och jag vill ge dagens ros  till föraren. Han var så vänlig så som de flesta invandrare är i mina ögon. Han blev nog lika chockad som jag för han for direkt ur bilen och kramade mig och bad om ursäkt massor med gånger. När vi till sist hade lungnat oss så försäkrade jag honom ännu en gång att det hade gått bra innan vi skilldes åt. MvH
vickeva
08-12-2003, 19:26
Fy vad otäckt, vilken tur att det inte gick värre.
Ja, gud vilken tur! Det kunde ju ha gått illa. Har läst om rätt många påkörningsolyckor idag. Måste vara en olycksdag för trafikanter.
Hans i Mälardalen
08-12-2003, 20:04
Ja, den 11:e kanske ska ersätta den 13:e efter de två internationella tragedier som ägt rum den 11:e.
MvH
Huga, jag som kör med sommardäcken än! Kröp fram idag, med mycket stora avstånd från alla cyklister och fotgängare jag såg.
Skönt att det slutade bra!
Du kanske borde byta till vinterdäck Cilla...
Lag om vinterdäck Här är några viktiga datum som är bra att komma ihåg: Från och med den 1 oktober till och med den 30 april är det tillåtet att använda dubbdäck, oavsett väglag. Mellan den 1 december och 31 mars måste du ha vinterdäck på, om det är vinterväglag. Mellan 1 maj och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag. I praktiken är det Polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. En generell definition av vinterväglag är: snö, is eller frost på vägbanan. Vägverket rekommenderar dock att vinterdäck används under hela vintern för säkerhets skull. Snö och halka kan komma snabbt och utan vinterdäck ökar olycksrisken och man kan riskera att få stanna längs vägen. Sommardäck hårdnar vid lägre temperaturer och kan redan vid 5 plusgrader ge ett försämrat väggrepp.
*Felix matte*
08-12-2003, 20:40
CITAT (Hans i Mälardalen @ 08-12-2003, 19:23) När vi till sist hade lungnat oss så försäkrade jag honom ännu en gång att det hade gått bra innan vi skilldes åt.
MvH Tur att det gick så bra ändå. Men ... ge akt på om du börjar må dåligt, få huvudvärk det kan dröja upp till flera dagar innan man får symptom ifall nacken fått sig en smäll.
zaaritha
08-12-2003, 21:48
Isch, det kunde " gått åt peppar´n "! Här kan man nog nämna ordet änglavakt!! M-B
Hans, Jag är glad att du är OK!!! Min fasa som bilförare är att jag ska missa någon cyklist. De kommer ibland farande så enormt fort och inte alla har ljus som du. /Mimmi
Hej! Skönt att du inte skadade dig Hans, men det var nog inte av omtanke för dig han visade sån överväldigande empati. / gröna hälsningar Tomas
Eva i Skåne
08-12-2003, 22:49
Tur att det gick bra för dig Hans. Har du hans namn eller bilnr ifall något skulle stöta till i efterhand? Det är lätt att glömma i stundens chockade tillstånd. Man är så koncentrerad på om man blivit skadad. Hur gick det med din cykel? Har den några skador ska inte du stå för dem.
Hoppas du kan koppla av och sova trots den omskakande upplevelsen.
CITAT (Cilla @ 08-12-2003, 20:17) Huga, jag som kör med sommardäcken än! Kröp fram idag, med mycket stora avstånd från alla cyklister och fotgängare jag såg.
Skönt att det slutade bra! O ja som trodde att det inte fanns några vägar på den ön du bor på
Kjellepelle
09-12-2003, 00:18
Det händer lätt att en del blir trevliga för att slippa en polisanmälan. Han kanske var full och saknade körkort, vem vet?
CITAT (Cilla @ 08-12-2003, 20:17) Huga, jag som kör med sommardäcken än! Frukansvärt oansvarigt, Dilla!!  Skönt att det gick bra, Hans. Hoppas att du inte känner av nånting i efterhand heller.
Adri-Anne
09-12-2003, 06:49
CITAT (tomas @ 08-12-2003, 22:14) Hej! Skönt att du inte skadade dig Hans, men det var nog inte av omtanke för dig han visade sån överväldigande empati. / gröna hälsningar Tomas [QUOTE] Det kan man väl aldrig tro att en invandrare kan känna empati och omtanke.
CITAT (tomas @ 08-12-2003, 22:14) Hej! Skönt att du inte skadade dig Hans, men det var nog inte av omtanke för dig han visade sån överväldigande empati. / gröna hälsningar Tomas "Tomas tvivlaren"??
Hans! Skönt att du kom undan med blotta förskräckelsen, vilket jag hoppas du gjorde, men jag håller med dem som säger: Var extra uppmärksam de närmsta dagarna. Jag blev som gångtrafikant påkörd av en cyklist vid Gullmarsplan för några år sedan. Var på intet sätt vållande, men cyklisten var lika trevlig som de flesta stockholmare = jag blev utskälld. Det gjorde mest ont i armen och axeln där jag blivit "stångad", men efter en rejäl stund kände jag att det kändes konstigt i benet. Kollade. Såg att byxben + lår var uppskuret. Ett så djupt jack att köttet "hängde". Hade ändå inte känt något!! Chocken bedövar mer än man tror, och då var ändå själva händelsen betydligt mindre dramatisk än din.
kryddan
09-12-2003, 11:10
För många år sedan cyklade jag in i en parkerad bil - det ösregnade och blåste och jag cyklade dumt nog med paraplyt framför mig... Jag for rätt in i bakrutan och ner igen - ut ur huset rusade en mycket vänlig och orolig man och så följde ett förvirrat samtal: Jag var livrädd att jag skrapat lacken eller något ditåt - han var totalt ointresserad av sin bil men rädd att jag fått hjärnskakning eller något annat elände.. ja ja.... hursomhelst - håller med alla som ber dig att ha uppsikt de närmaste dagarna Hans - själv upptäckte jag när jag kommit hem och chocken lagt sig att jeansen satt fastkletade i ett långt köttigt sår på benet
Här vill jag passa på att uppmana alla att sätta på sig reflexer! En väldigt billig livförsäkring om man är ute bland trafiken. De gör nytta även när det är ljust ute, om man nu kan kalla det för ljus, det gråa som lagt sig över landet, åtminstone där jag bor....
kryddan
09-12-2003, 13:04
Bra tips Wargen - jag får hicka varje gång jag är ute och kör och med nöd och näppe hinner se mörkklädda människor skynda över gatan.....
Reflexer är en otroligt billig livboj, fattar inte att folk vågar gå utan. Själv ser jag och hundarna ut som julgranar när vi går, men vi har ju heller inga trottoarer i villaområdet vi bor. I förra veckan mötte jag en familj — 2 vuxna, 1 barn i sittvagn + 1 barn gåendes hållande i vagnen, självklart ut mot gatan  . Jag brukar försöka hålla tyst, men jag kunde bara inte. Jag frågade dem: Har ni en aning om hur dåligt ni syns? Och det hade de förstås inte tänkt på!!
kryddan
09-12-2003, 13:09
CITAT (Berith @ 09-12-2003, 06:25) CITAT (Cilla @ 08-12-2003, 20:17) Huga, jag som kör med sommardäcken än! Frukansvärt oansvarigt, Dilla!!  Tja - ansvarigt körande kan man diskutera länge. Här tycks folk tro att bara vinterdäcken är på kan man köra lika nära bilen framför som vanligt och bromsa lika lite inför övergångsställen - det vill till att inte halka på en isfläck som gåendes Vinterdäck i sig innebär inte ansvarstagande som bilist - Cilla verkar ju iallafall ha koll på det där med avstånd
CITAT (kryddan @ 09-12-2003, 13:09) CITAT (Berith @ 09-12-2003, 06:25) CITAT (Cilla @ 08-12-2003, 20:17) Huga, jag som kör med sommardäcken än! Frukansvärt oansvarigt, Dilla!!  Tja - ansvarigt körande kan man diskutera länge. Här tycks folk tro att bara vinterdäcken är på kan man köra lika nära bilen framför som vanligt och bromsa lika lite inför övergångsställen - det vill till att inte halka på en isfläck som gåendes Vinterdäck i sig innebär inte ansvarstagande som bilist - Cilla verkar ju iallafall ha koll på det där med avstånd  ja sen har vi ju det där med lagen.... men gäller det ej i andra sammanhang så varför inte en gång till....
CITAT (Cilla @ 08-12-2003, 20:17) Huga, jag som kör med sommardäcken än! Kröp fram idag, med mycket stora avstånd från alla cyklister och fotgängare jag såg. CITAT (Berith @ 09-12-2003, 06:25) Frukansvärt oansvarigt, Dilla!! :angry: CITAT (kryddan @ 09-12-2003, 13:09) Tja - ansvarigt körande kan man diskutera länge. Här tycks folk tro att bara vinterdäcken är på kan man köra lika nära bilen framför som vanligt och bromsa lika lite inför övergångsställen - det vill till att inte halka på en isfläck som gåendes :blink:
Vinterdäck i sig innebär inte ansvarstagande som bilist - Cilla verkar ju iallafall ha koll på det där med avstånd :) Neejdå, jag tror inte att bara för att man har vinterdäck så kan man strunta att ta ansvar för annat i trafiken. Såklart att man ska hålla avståndet till andra bilister, speciellt med utgångspunkt från väder och väglag. Men jag anser iaf att det är oansvarigt att inte ha vinterdäck, speciellt när hon säger i samma mening att hon var tvungen att krypa fram.  Och hur beräknar man avståndet till barn som kanske springer rakt ut framför bilen? Det avståndet krymper jäkligt snabbt!
Adri-Anne
09-12-2003, 14:03
Huvudsaken är att allt gick väl och ingen blev skadade.
Att döma hårt på lite information är alltid lättare än på mer, Berith...
800 meters körning på fastlandet där halva sträckan är 30-väg, halva 50 Här i zon 3 var ca 1/5 av vägen snöklädd, resten bar och torr Jag känner vägen väl och kröp fram i dagsljus Jag kryper alltid på denna sträcka oavsett väglag, och denna gång ännu långsammare
Att det sedan är olagligt att köra också en meter med sommardäck nu är en annan historia. "Fruktansvärt oansvarig" tror jag inte ens en rättlig instans skulle döma mig till.
Kattmatte
09-12-2003, 16:47
Reflexer i all ära men, vadan dessa bilister som skiter i blinkersen? En gång - mitt på ljusa dan - var jag nära att bli pannkaka av en drullputte som skulle göra en u-sväng mitt framför nosen på mig. Det var rena turen att han hade saktat in till nära stillastående. Jag trodde han var på väg att parkera till höger så jag var på väg om och då far galningen ut till vänster. Jag var så förbannad på honom att jag nästan ryckte loss bakspegeln i rena chocken och ilskan. Han blev lite rädd när han såg en tossig kattspottande och gormsvärande tjej. haha, sen for jag muttrande hem igen.
Susanne i Linköping
09-12-2003, 16:49
Viktigt är inte bara om däcken kallas sommar- eller vinterdäck, även mönsterdjup och kvalitet är viktigt. För många år sedan kom en bil i torrt väglag, mitt i sommaren, sladdande genom ett staket och mosade min (parkerade) cykel mot husväggen. Däcken beskrevs i polisrapporten som "blanka". Farten var inte låg heller. Om Cilla hade bra mönsterdjup på sina däck var det nog mycket mindre farligt än somliga ungtuppars vilda körning på dubbdäck som kanske är både gamla och slitna. Och hastigheten är trots allt det viktigaste, oavsett däckens skick. Tunga fordon behöver inte ha vinterdäck alls. Dubbar skulle förstöra vägarna fullständigt. Säger jag som nervöst laglydigt bytte till dubbdäck första frosten i december...
CITAT (Betty @ 08-12-2003, 20:34) Vägverket rekommenderar dock att vinterdäck används under hela vintern för säkerhets skull. Snö och halka kan komma snabbt och utan vinterdäck ökar olycksrisken och man kan riskera att få stanna längs vägen. Sommardäck hårdnar vid lägre temperaturer och kan redan vid 5 plusgrader ge ett försämrat väggrepp. CITAT Om Cilla hade bra mönsterdjup på sina däck var det nog mycket mindre farligt än somliga ungtuppars vilda körning på dubbdäck som kanske är både gamla och slitna. Och hastigheten är trots allt det viktigaste, oavsett däckens skick.
CITAT (Susanne i Linköping @ 09-12-2003, 16:49) Tunga fordon behöver inte ha vinterdäck alls. Dubbar skulle förstöra vägarna fullständigt. Vinterdäck är inte samma sak som dubbdäck! Ja vinterdäck KAN ju ha dubbar men vinterdäck BEHÖVER inte ha dubbar.... Det finns inget som helst hinder för tunga fordon att ha vinterdäck!
Vi kör med dubbfria vinterdäck.
Susanne i Linköping
09-12-2003, 17:12
OK, jag var lite oklar där. Dubbar eller inte, så brukar tunga fordon köras på samma däck året om. Åtminstone har jag aldrig sett däckbyte till vinterdäck på bussarna här i stan. Om någon vill ha 100% säker information kan jag ta reda på det tills imorgon.
CITAT (Kattmatte @ 09-12-2003, 16:47) Reflexer i all ära men, vadan dessa bilister som skiter i blinkersen? Förmodligen räknas blinkers som extrautrustning på bilar nuförtiden och folk verkar inte ha råd att utrusta bilarna med dem. Allvarligt talat: Jag dömer ingen men kan någon förklara för mig varför de INTE kör på bra däck? Själv skulle jag inte drömma om att riskera mitt eget eller andras liv genom att strunta i vinterdäck så här års - oavsett vad lagen säger. Dessutom har jag för mig att man kan bli utan ersättning från sitt försäkringsbolag vid en eventuell olycka om man har sommardäck vid vinterväglag (rätta mig gärna om jag har fel). /Mimmi
CITAT (Cilla @ 09-12-2003, 16:36) Att döma hårt på lite information är alltid lättare än på mer, Berith...
800 meters körning på fastlandet där halva sträckan är 30-väg, halva 50 Här i zon 3 var ca 1/5 av vägen snöklädd, resten bar och torr Jag känner vägen väl och kröp fram i dagsljus Jag kryper alltid på denna sträcka oavsett väglag, och denna gång ännu långsammare
Att det sedan är olagligt att köra också en meter med sommardäck nu är en annan historia. "Fruktansvärt oansvarig" tror jag inte ens en rättlig instans skulle döma mig till. Jag dömde på den information du gav mej. Och jag dömer likadant på den information du ger mej nu. Dåliga ursäkter. 800 meters körning på fastlandet där halva sträckan är 30-väg, halva 50 - Här i zon 3 var ca 1/5 av vägen snöklädd, resten bar och torr - Jag känner vägen väl och kröp fram i dagsljus - Jag kryper alltid på denna sträcka oavsett väglag, och denna gång ännu långsammare - Att det sedan är olagligt att köra också en meter med sommardäck nu är en annan historia. Jag trodde det var just att du kör med sommardäck nu som var den här historien.
CITAT (MimE @ 09-12-2003, 17:35) Jag dömer ingen men kan någon förklara för mig varför de INTE kör på bra däck? Själv skulle jag inte drömma om Själv drömmer jag om en dags ledighet så att jag kan hämta vinterdäcken som finns på andra sidan av stan på fastlandet och sätta dem på bilen. Jag kan tänka mig att anledningen till att många inte byter till vinterdäck i tid är att man har ansträngt tidschema då en hel del som däcksbyten inte hinns med, eller att man inte har råd med däck. Kanske finns också de som inte tror eller vet att däcken spelar roll för säkerheten, vad vet jag. Att byta däck och sköta bilen är ingen hit precis. Det finns få fördelar med könsrollerna, men en av dem är verkligen den att gubbarna brukar vara de som ser till att bilarna hålls säkra. Kanske ska jag införa den ordningen i mitt hem också...
vickeva
09-12-2003, 20:24
CITAT (MimE @ 08-12-2003, 22:08) Min fasa som bilförare är att jag ska missa någon cyklist. /Mimmi Jag är mer rädd för att jag ska träffa nån cyklist...
CITAT (Cilla @ 09-12-2003, 19:50) Jag kan tänka mig att anledningen till att många inte byter till vinterdäck i tid är att man har ansträngt tidschema då en hel del som däcksbyten inte hinns med, eller att man inte har råd med däck. Kanske finns också de som inte tror eller vet att däcken spelar roll för säkerheten, vad vet jag. Men alla människor har ju ansträngda tidscheman idag. När jag sitter på möten tar "alla" fram sina kalendrar o gnäller om hur mkt dom har att göra. vi bytte däck på en däckverkstad i god tid. Det tog mindre än tio minuter för hela jobbet. Lagen om vinterdäck gäller ju alla! Jag gillade att höra när en kollega kanade in i en kvinnas bil. Hon kallade på polisen och dom kom och kikade på hela situationen och på hennes sommardäck.... Detta skedde efter den första 1 december förra året...
CITAT Jag kan tänka mig att anledningen till att många inte byter till vinterdäck i tid är att man har ansträngt tidschema då en hel del som däcksbyten inte hinns med, eller att man inte har råd med däck. Typisk bortförklaring a´la Mona Salin o Gudrun Schyman. Låt en bilverkstad fixa jobbet! Är det inte enklare att förvara däcken på ön istället för andra sidan STHLM? Och att krypa fram 800m med bil så kan man lika gärna gå eller cykla. Har du körkort förresten? Var tvungen att lätta på trycket!
*Felix matte*
09-12-2003, 21:53
Skickar en liten fråga till Hans.... Hur mår du idag? Orkade du ta dig till plugget eller fick du ta ledigt?
Uj uj Cilla! Du har verkligen fått moralisterna att gå igång.
CITAT (Lena N @ 09-12-2003, 21:59) Uj uj Cilla! Du har verkligen fått moralisterna att gå igång.   ...men jag kommer att fortsätta med att berätta om en och annan av mina brister ändå! Alltid får det några att känna sig bra - på ett eller annat vis. Kommer att tänka på låten med texten "I beg your pardon... I never promised you a rose garden. Along with the sunshine, theres got to be a little rain somewhere..."
CITAT (Cilla @ 10-12-2003, 10:55) CITAT (Lena N @ 09-12-2003, 21:59) Uj uj Cilla! Du har verkligen fått moralisterna att gå igång. :wub:  ...men jag kommer att fortsätta med att berätta om en och annan av mina brister ändå! Alltid får det några att känna sig bra - på ett eller annat vis. Kommer att tänka på låten med texten "I beg your pardon... I never promised you a rose garden. Along with the sunshine, theres got to be a little rain somewhere..." de e bra Cilla fast gör inte omet
CITAT (Cilla @ 10-12-2003, 10:55) CITAT (Lena N @ 09-12-2003, 21:59) Uj uj Cilla! Du har verkligen fått moralisterna att gå igång.   ...men jag kommer att fortsätta med att berätta om en och annan av mina brister ändå! Alltid får det några att känna sig bra - på ett eller annat vis. Kommer att tänka på låten med texten "I beg your pardon... I never promised you a rose garden. Along with the sunshine, theres got to be a little rain somewhere..." "Alltid får det några att känna sig bra - på ett eller annat vis"... Nej Cilla, du får i alla fall inte mej att må bra på något vis när du bryter mot gällande lag om vinterdäck vid rådande vinterväglag... Känner snarare oro för de som färdas på samma vägar som dej och andra trafiklagbrytare - för du är dessvärre långtifrån ensam... En anledning till att jag går igång av ditt uttalande är att min äldste son blev påkörd på ett övergångsställe för några år sedan. Han hade änglavakt, blev "bara" allvarligt skadad, spräckta trumhinnor - spräckt skallbas - hjärnskakning - mörbultad och orolig under en längre tid (1 år) för att våga vistas ute i trafiken.
Cilla, Glöm inte att vi gillar dig  det är bara vinterdäcken vi inte är överens om. /Mimmi
Hans i Mälardalen
10-12-2003, 15:57
Jo tack Felix matte, jag mår bra så när på ett svidande skrapsår på högerbenet. Jag försökte skriva ett inlägg igår men jag hade tydligen glömt att logga in eller nåt så det ville inte. Det var sent så jag orkade inte skriva om det sen. Det är min ynka ursäkt till att jag inte har deltagit i diskussionen. Men jag måste säga att den här tråden är mycket lärorik och nyttig. Trafiken är allvarliga saker, inget som är ok att slarva med. Slarv i trafiken kan medföra omedelbar livsfara för både än själv och andra. Stort tack för omtanken allihop, jag har funderat mycket över den händelsen. Allting gick så fort så jag har svårt att minnas vad som hände. Jag skulle gärna vilja se situationen inspelad på film eller nått. Det skulle vara mycket intressant. Ta det varsamt i trafiken ute i mörkret. MvH
CITAT (Hans i Mälardalen @ 10-12-2003, 15:57) Jo tack Felix matte, jag mår bra så när på ett svidande skrapsår på högerbenet. Jag försökte skriva ett inlägg igår men jag hade tydligen glömt att logga in eller nåt så det ville inte. Det var sent så jag orkade inte skriva om det sen. Det är min ynka ursäkt till att jag inte har deltagit i diskussionen. Men jag måste säga att den här tråden är mycket lärorik och nyttig. Trafiken är allvarliga saker, inget som är ok att slarva med. Slarv i trafiken kan medföra omedelbar livsfara för både än själv och andra. :(
Stort tack för omtanken allihop, jag har funderat mycket över den händelsen. Allting gick så fort så jag har svårt att minnas vad som hände. Jag skulle gärna vilja se situationen inspelad på film eller nått. Det skulle vara mycket intressant.
Ta det varsamt i trafiken ute i mörkret. MvH Skönt att höra att du mår bra Hans. Denna tråd väckte obehagliga minnen och detta kan aldrig nog betonas: CITAT Trafiken är allvarliga saker, inget som är ok att slarva med. Slarv i trafiken kan medföra omedelbar livsfara för både än själv och andra. :(
Susanne i Linköping
10-12-2003, 18:10
Hur bra, dåliga, lagliga eller olagliga, däck man än har måste man i alla fall anpassa farten!!! Är det underkylt regn och/eller blanka sommardäck på bilen är en lagom hastighet 0 km/h. Om alla anpassade farten skulle vi inte behöva någon vinterdäckslag.
Idag har jag köpt dubbfria vinterdäck! Mina gamla dubbdäck, som jag satte på för ett par dar sedan, duger inte en hel säsong till.
Nyfiken fråga: hur många är det som har dubbdäck på cykeln? Jag funderar allvarligt på att skaffa sådana. (Dubbfria cykelvinterdäck har jag aldrig hört talas om, men det kanske finns???)
CITAT (Susanne i Linköping @ 10-12-2003, 18:10) Nyfiken fråga: hur många är det som har dubbdäck på cykeln? Jag funderar allvarligt på att skaffa sådana. (Dubbfria cykelvinterdäck har jag aldrig hört talas om, men det kanske finns???) jag har flera kollegor som har dubbdäck till sina cyklar. Och efter som dom har dom år efter år så e det nog bra
*Felix matte*
11-12-2003, 00:30
CITAT (Hans i Mälardalen @ 10-12-2003, 15:57) Jo tack Felix matte, jag mår bra så när på ett svidande skrapsår på högerbenet. Jag försökte skriva ett inlägg igår men jag hade tydligen glömt att logga in eller nåt så det ville inte. Det var sent så jag orkade inte skriva om det sen. Det är min ynka ursäkt till att jag inte har deltagit i diskussionen. Men jag måste säga att den här tråden är mycket lärorik och nyttig. Trafiken är allvarliga saker, inget som är ok att slarva med. Slarv i trafiken kan medföra omedelbar livsfara för både än själv och andra. Stort tack för omtanken allihop, jag har funderat mycket över den händelsen. Allting gick så fort så jag har svårt att minnas vad som hände. Jag skulle gärna vilja se situationen inspelad på film eller nått. Det skulle vara mycket intressant. Ta det varsamt i trafiken ute i mörkret. MvH Gott att höra!
CITAT (Betty @ 10-12-2003, 12:38) En anledning till att jag går igång av ditt uttalande är att min äldste son blev påkörd på ett övergångsställe för några år sedan. Han hade änglavakt, blev "bara" allvarligt skadad, spräckta trumhinnor - spräckt skallbas - hjärnskakning - mörbultad och orolig under en längre tid (1 år) för att våga vistas ute i trafiken.  Fy för att gå igenom detta, Betty! Förstår att du inte låter lättsinnighet om trafiksäkerhet passera okommenterat! Det blir dock lite snett om jag ska behöva försvara trafikslarv i allmänhet för att jag berättade om att jag en dag körde utan vinterdäck. Jag har också nära anhöriga som skadats i trafiken; min mamma och min bror. Båda överlevde med det som kallas "lättare skador", som för mig är en obegriplig term både för det som din son och mina anhöriga råkade ut för. Om samma skador hade uppstått i en lekpark hade man omedelbart stängt den, medan trafiken flyter på en minut efter att människor skadats. MimE - jag ser det inte som att vi här är oeniga om vinterdäcken, men kanske om hur man bäst besvarar någon som erkänner att man gjort ett fel, och dessutom i ett sammanhang där en annan trafikants fel gjort att en forumist blivit skadad. Hur besvarar man bäst en bikt som denna? Med att omedelbart dra slutsatsen om att personen inte fattar felet, inte känner ansvar, bör ha sig en moralisk lektion och bli jämförda med allt annat trafikovett? Varför är det så lätt att dra slutsatser om att folk inte fattar allvaret i sina fel för att de erkänner dem, och till och med efter fråga försöker förklara varför felet begicks? Jag kan lova att jag är långt mindre dömande, särskilt mot andra, även om jag också drar förhastade slutsatser en och annan gång per dag... Nu både går och rullar jag vidare med annat vi har att diskutera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|