CITAT (KURT @ 02-08-2007, 06:30)

Sniglarna kanske tycks förstöra "allt", men de äter faktiskt bara växter. Skulle man däremot använda medel som skadar andra djur eller människor så är det nog betydligt mera allvarligt .
Förklara dig gärna närmare.
Självfallet äter de bara växter men det är ju det enda som växer i min trädgård. Ok jag har möbler också men dem är jag tvungen att tvätta med högtryck för att kunna sitta på - efter sniglarnas framfart.
ingrid
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2007, 08:26)

Jag har faktiskt nästan lyckats utrota kräken i min trädgård. Började runt midsommar när regnet lockade fram dom. Det blev stamp och klippmassaker varje kväll och även så fort jag såg en snigel. Jag hade vissa slaktplatser där det låg hundratals snigellik som i sin lockade kompisar som blev klippta och som i sin tur lockade kompisar....
För några veckor sen köpte jag vanligt snigelmedel och spred ut. Nu ser jag bara nån enstaka snigel då och då som dessutom tycks komma in från grannarna. Där finns det å andra sidan inte så många, är omringad av gräsmattor och plattsättningar.
Som sagt de senaste åren har jag ägnat sniglarna kanske två till fyra timmar per dygn under deras period men inte försvinner de för det. Det finns alltid någon sten de gömmer sig under och är inte dörren öppen så klättrar de på väggarna och försöker hitta någon springa för att komma in i huset.
ingrid som inte förstår skillnaden mellan de olika medlen - förklara gärna
CITAT (Nina K @ 02-08-2007, 17:19)

Jupp...mina sniglar har varit lika många under hela sommaren trots idogt klippande (Tror dom bor hos grannen

) men nu är det nästan inga alls.
Det kanske var så kallt några dagar att dom gick och lade sig för gott. Jag var nästan själv beredd att gå i ide förra veckan ..hehe

Kallt!!
Här frodas sniglarna och speciellt ute i naturen, där ingen går med sax och klipper dem.
Var och plockade hallon i dag och ända upp på en meters höjd hade snigeln tagit sig för att kalasa på samma hallon som jag tänkte plocka.
För att inte tala om de stackas kantarellerna, så där håller jag inte med - sniglarna frodas i fukten