Hej, och tack för alla synpunkter. När jag satt och skrev drömde jag om äpplen. Jag menar Opal och inte Lobo. Ett annat plommon som jag gillar är Victoria så jag får se vilket det slutligen blir. Däremot verkar det inte helt uppåt väggarna att plantera trädet i en rabatt om man får tro Cilla. Och att anpassa rabatten efter framtida skuggning ser jag inte som ett problem - snarare kan det vara kul att börja med växter för sol och sedan stegvis byta ut mot andra lite mer solskygga växter. Det behöver inte ens vara perenner i närheten av trädet. Det viktiga är att det inte blir så att det förstör för trädet som dels är tänkt att ge frukt , men även är tänkt att ge lite skugga på en i övrigt ännu så länge kal tomt. Plommonträd blir ju inte så jättstora heller, vilket är en anledning till att jag vill ha ett plommonträd just på den platsen.
Gropen jag grävt (70 cm) bottnar med schaktmassor/lera så jag kan tänka mig at det gäller att bottna med en del med grus för att det inte ska stå vatten kring rötterna. Kanske lägger jag först tillbaka lite jord och sedan grus på det och sedan plantan. Det borde fungera fint. Borde väl räcke med cirukus 40-50 cm planteringsjord på 20 cm grusbotten - eller?
/Knut
|