CITAT (clivia @ 03-08-2007, 17:25)

Flaxss,
som jag kommer ihåg det, när du kokar kranvatten bryter du harmonin i den och Ca(HCO3)2 - calciumhydrogenkarbonat löst i vatten kommer att ändra sig under värme till CaCO3 + CO2 + H2O. CaCO3 - calciumkarbonat är praktiskt taget olösligt i vatten, av detta framgår att kalk i den här formen är ofarligt för växter. Koncentration av CO2 och värme är mycket viktigt hos den här kemiska reaktionen.
koncentrerad kalkvatten = koncentrerad lösning av kalciumhydroxid i vattnet.
MVH/clivia
tack för infon . men hur som helst så använder jag regn vattnet ändå
CITAT (lissa @ 04-08-2007, 05:19)

Vilket minne du har Clivia, vilken tur...för själv kommer jag tyvärr inte ihåg ett skvatt av kemin.
Men jag har en stor Jasim, kanske inte samma art, men mer eller mindre vill dom nog ha samma skötsel. Jag har väldigt hårt vatten, men eftersom den är så stor kan jag inte hålla på med batterivatten , även om jag skulle vilja, för vi vill ju alla att våra växter ska trivas. Jag samlar alltid regnvatten, dåligt med det i år sorgligt nog, allt är som fnöske.men när jag har tillgång får Jasminen alltid först.
Jag har ofta funderat på det där med vattnet. Tror ni inte att dom vänjer sig vid vattnet dom får, även om dom skulle trivas bättre med en annan sort ?? Min Jasmin är verkligen stor, och som den blommar måste den trivas. Den står mot en södervägg mitt i solen, för ljuset tror jag är bland det viktigaste...ah, ibland tillsätter jag lite citron eller calamondin i vattnet, dom säger att det bryter ner kalken lite...och numera klipper jag bort blomfästena så fort dom har gjort sitt, sen jag började med det har den fått en frisk grön färg hela året..men antagligen har den ni har lite andra önskemål vad det gäller vatttenmängd, för jag har den numera i en självbevattningskruka som med nöd och näppe står tom någon dag bara, för min vill ha massor av vatten ..Jag tror att jag har en Jasim oficiale.lycka till med den..när den står där översållad med via blommor tidigt på våren är det en fröjd att se..och parfymen..Mmmm
min jasmin får kalk vatten och den trivs utmärkt .