Medlem
Antal inlägg: 28
Medlem nr: 9 369
Hej! Jag har planterat två underbara klematis i en stor trälåda, och skulle så gärna vilja att dom övervintrade. Hur ska man göra? Vi har en källare som är kall på vintern, är det bästa att flytta hela lådan inomhus eller kan man linda bubbelplast och säckväv runt trälådan och ha kvar den ute?
Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942
Ställde min kruka med klematis på en inglasad altan över vintern, och den har både växt och blommat i år . Lindade lite fiberduk löst runt krukan och själva klematisen bara. Så nog tror jag att du kan ha dem utomhus om du packar in dem lite . Såvida det inte är någon väldigt känslig sort förstås . Är du osäker är det ju bara att du tar in lådan över vintern för säkerhets skull. Fast om planteringskärlet är stort så blir det kanske lite jobbigt...
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelicai zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103
CITAT (Sailor Pluto @ 04-08-2007, 15:14)
Ställde min kruka med klematis på en inglasad altan över vintern, och den har både växt och blommat i år . Lindade lite fiberduk löst runt krukan och själva klematisen bara. Så nog tror jag att du kan ha dem utomhus om du packar in dem lite . Såvida det inte är någon väldigt känslig sort förstås . Är du osäker är det ju bara att du tar in lådan över vintern för säkerhets skull. Fast om planteringskärlet är stort så blir det kanske lite jobbigt...
När du ställer den så, hur länge på hösten ger du den vatten? Och från när på hösten tar du in den?