Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ta hand om en Jasminum, Maid of Orleans
          buzz
          Inlägg 25-07-2007, 21:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 133
          Medlem nr: 7 579

Har fått en stickling av denna växt men kan inte hitta skötselråd. Har mkt kalk i vattnet, kan det ställa till med problem?
          Väderstreck, gödning undrar jag också över.... confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lissa
          Inlägg 04-08-2007, 04:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

unsure.gif Vilket minne du har Clivia, vilken tur...för själv kommer jag tyvärr inte ihåg ett skvatt av kemin.
          Men jag har en stor Jasim, kanske inte samma art, men mer eller mindre vill dom nog ha samma skötsel. Jag har väldigt hårt vatten, men eftersom den är så stor kan jag inte hålla på med batterivatten , även om jag skulle vilja, för vi vill ju alla att våra växter ska trivas. Jag samlar alltid regnvatten, dåligt med det i år sorgligt nog, allt är som fnöske.men när jag har tillgång får Jasminen alltid först.
          Jag har ofta funderat på det där med vattnet. Tror ni inte att dom vänjer sig vid vattnet dom får, även om dom skulle trivas bättre med en annan sort ?? Min Jasmin är verkligen stor, och som den blommar måste den trivas. Den står mot en södervägg mitt i solen, för ljuset tror jag är bland det viktigaste...ah, ibland tillsätter jag lite citron eller calamondin i vattnet, dom säger att det bryter ner kalken lite...och numera klipper jag bort blomfästena så fort dom har gjort sitt, sen jag började med det har den fått en frisk grön färg hela året..men antagligen har den ni har lite andra önskemål vad det gäller vatttenmängd, för jag har den numera i en självbevattningskruka som med nöd och näppe står tom någon dag bara, för min vill ha massor av vatten ..Jag tror att jag har en Jasim oficiale.lycka till med den..när den står där översållad med via blommor tidigt på våren är det en fröjd att se..och parfymen..Mmmm

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 04-08-2007, 17:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (lissa @ 04-08-2007, 05:19) *
          unsure.gif Vilket minne du har Clivia, vilken tur...för själv kommer jag tyvärr inte ihåg ett skvatt av kemin.
          Men jag har en stor Jasim, kanske inte samma art, men mer eller mindre vill dom nog ha samma skötsel. Jag har väldigt hårt vatten, men eftersom den är så stor kan jag inte hålla på med batterivatten , även om jag skulle vilja, för vi vill ju alla att våra växter ska trivas. Jag samlar alltid regnvatten, dåligt med det i år sorgligt nog, allt är som fnöske.men när jag har tillgång får Jasminen alltid först.
          Jag har ofta funderat på det där med vattnet. Tror ni inte att dom vänjer sig vid vattnet dom får, även om dom skulle trivas bättre med en annan sort ?? Min Jasmin är verkligen stor, och som den blommar måste den trivas. Den står mot en södervägg mitt i solen, för ljuset tror jag är bland det viktigaste...ah, ibland tillsätter jag lite citron eller calamondin i vattnet, dom säger att det bryter ner kalken lite...och numera klipper jag bort blomfästena så fort dom har gjort sitt, sen jag började med det har den fått en frisk grön färg hela året..men antagligen har den ni har lite andra önskemål vad det gäller vatttenmängd, för jag har den numera i en självbevattningskruka som med nöd och näppe står tom någon dag bara, för min vill ha massor av vatten ..Jag tror att jag har en Jasim oficiale.lycka till med den..när den står där översållad med via blommor tidigt på våren är det en fröjd att se..och parfymen..Mmmm

Lissa, när du vill förstå vad naturen säger till oss går det inte utan naturvetenskapliga ämnen. Citron eller calamondin innehåller syror som bryter kalken i vatten till en viss grad det beror på hur mycket syran är koncentrerad men om du vill ta bort kalken är det bättre att använda oxalsyra (det är svårt att få tag på den) som bildar med kalken förenig i form av avlagring som du kan ta bort efter reaktion.

Jag har hemma en liten rotad stickling av Jasminum sambac, den luktar fantastiskt, till vattningen använder jag hela tiden kranvatten för att jag inte har tillgång till regnvatten. Tror inte att det är för mycket kalk i vattnet här i Skåne men, ja, det finns växter som avskyr kranvatten och är mycket känsliga. Den här växten har jag inte så länge för att kunna ge några meningsfulla råd till andra.

Jasminum sambac:

Bifogad fil  Jasminum_sambac_sticklingen.jpg ( 52.71k ) Antal nedladdningar: 33

Bifogad fil  Jasminum_sambac_sticklingen_2.jpg ( 206.93k ) Antal nedladdningar: 37

MVH/clivia

Citera

Inlägg i den här tråden
          buzz   Ta hand om en Jasminum   25-07-2007, 21:39
          flaxss   http://davesgarden.com/pf/go/55234/ kolla där ht...   25-07-2007, 21:55
          Malva15   Hej! Jag har själv ett nyköpt exemplar av Jas...   01-08-2007, 09:15
          flaxss   Hej! Jag har själv ett nyköpt exemplar av Jas...   01-08-2007, 16:46
          Malva15   att koka vattnet så ångar man bort vattnet och läm...   01-08-2007, 22:08
          clivia   att koka vattnet så ångar man bort vattnet och läm...   03-08-2007, 09:49
          flaxss   Att koka vattnet så ångar man bort vattnet och läm...   03-08-2007, 12:10
          clivia   Flaxss, som jag kommer ihåg det, när du kokar kra...   03-08-2007, 16:25
          flaxss   Flaxss, som jag kommer ihåg det, när du kokar kra...   04-08-2007, 09:40
          clivia   [quote name='flaxss' date='04-08-2007,...   04-08-2007, 17:08
          lissa   Hej igen CLivia..det var ett tag sen jag såg dig n...   05-08-2007, 01:14
          clivia   Hej igen CLivia..det var ett tag sen jag såg dig n...   05-08-2007, 06:25
          Lyndha   Hallå hallå! Funderar om man inte kan göra på ...   05-08-2007, 08:47
          clivia   Lyndha, det beror på torvens kvalitet och i alla f...   05-08-2007, 16:02
          lissa   Då är det alltså sant det där med torven...jag har...   05-08-2007, 21:59
          clivia   Då är det alltså sant det där med torven...jag har...   06-08-2007, 07:52
          lissa   Wow, en bonsai av Bouganvilla, det måste ha varit ...   07-08-2007, 00:30
          clivia   Wow, en bonsai av Bouganvilla, det måste ha varit ...   07-08-2007, 06:13
          lissa   :o DET var verkligen häftigt, den är bara så vacke...   08-08-2007, 01:03
          clivia   Tack, Lissa. Ska bara tilläga att den är 11 år gam...   08-08-2007, 13:19
          lissa   11 ÅR....nu blev jag ännu mer imponerad och kan ba...   19-08-2007, 03:34

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 01:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon