Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är detta den fruktade honungsskivlingen?, (eller är jag trädgårdshypokondriker?)
          Sommartorparn
          Inlägg 04-08-2007, 11:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Dessa svampar dök upp runt en gammal stubbe i gräsmattan. Ett par dagar senare var dom vissnade till svart slem, så jag hann inte få några riktigt bra bilder. Detta skedde mitt i juli. Enligt vad jag har googlat mig till så ska honungsskivlingen visa sig först på hösten. men kan man lita på det?.........

Någon som kan säga vad det är för svampar?
          Är detta honungsskivling 1

Är detta honungsskivling 2?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 05-08-2007, 20:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Nu ser jag svampar på Boxer's bild. rolleyes.gif

(Men i mitt meddelande där jag citerade Boxer så är det fortfarande bara ett rött X. Nån som vet varför det är så ibland med bilder?)

Hur som helst.....Jag har också googlat och sett en massa bilder på honungsskivlingen och dom kan se ganska olika ut. Från guldgul till mörkbrun. Och jag är fortfarande inte säker på vad det är jag har.......

Om jag ställer frågan såhär: Hur ser man att detta inte är honungsskivling, och vad kan det annars vara för en svamp?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-08-2007, 21:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Sommartorparn @ 05-08-2007, 21:44) *
          Nu ser jag svampar på Boxer's bild. rolleyes.gif

(Men i mitt meddelande där jag citerade Boxer så är det fortfarande bara ett rött X. Nån som vet varför det är så ibland med bilder?)

Hur som helst.....Jag har också googlat och sett en massa bilder på honungsskivlingen och dom kan se ganska olika ut. Från guldgul till mörkbrun. Och jag är fortfarande inte säker på vad det är jag har.......

Om jag ställer frågan såhär: Hur ser man att detta inte är honungsskivling, och vad kan det annars vara för en svamp?

Just nu hade det varit bra om jag hade fullföljt svampkursen jag gick förra hösten ranting.gif men jag hoppade tyvärr av whist.gif Det är inte honungsskivling för de ser ut som på bilden tidigare. Det diskuteras lite mellan forskare har jag förstått om det är en eller flera arter honungsskivlingar eller bara underarter men alla ser nästan likadana ut.

De små du har kan kanske vara trådskivlingar? tycker hatten ser trådig ut. Ska återkomma när jag har kollat i svampböckerna.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 20:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon