Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ta hand om en Jasminum, Maid of Orleans
          buzz
          Inlägg 25-07-2007, 21:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 133
          Medlem nr: 7 579

Har fått en stickling av denna växt men kan inte hitta skötselråd. Har mkt kalk i vattnet, kan det ställa till med problem?
          Väderstreck, gödning undrar jag också över.... confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lissa
          Inlägg 05-08-2007, 21:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Då är det alltså sant det där med torven...jag har alltid trott att det var ungefär samma talesätt man brukar säga om att koka vattnet för att få bort kalken. Skulle absolut har varit med mer på den sortens lektioner i skolan rolleyes.gif
          Jag borde också tukta lite, men jag har jättesvårt för att göra det. Det är därför jag jagar revorna som letar sig ut ur härvan och försöker dra dom nedåt för att få dom att täcka den lite kalare nederdelen.. Jag tror att den är gladare i år än någonsinn förr, för när jag klippte bort gamla blommor och blomfästen tog jag en bit av själva revan samtidigt. Vet inte varför jag är så blödig med sånt, jag vet ju att dom uppskattar tktning, det har jag ju sett nu med Klematisen som jag har klippt ner 2 ggr iår, och på så vis fått en andra jättefin blommning.
          Var 3års uppehållet frivilligt ?? Skönt att du njuter av den nu iaf. Nu kommer du nog att kunna njuta ännu mer , för ni ska ju få lite bättre väder, och vi ska få det kallare..5 till 10 grader mindre !!! Passa på och njut ordentligt rose.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 06-08-2007, 07:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (lissa @ 05-08-2007, 22:59) *
          Då är det alltså sant det där med torven...jag har alltid trott att det var ungefär samma talesätt man brukar säga om att koka vattnet för att få bort kalken. Skulle absolut har varit med mer på den sortens lektioner i skolan rolleyes.gif
          Jag borde också tukta lite, men jag har jättesvårt för att göra det. Det är därför jag jagar revorna som letar sig ut ur härvan och försöker dra dom nedåt för att få dom att täcka den lite kalare nederdelen.. Jag tror att den är gladare i år än någonsinn förr, för när jag klippte bort gamla blommor och blomfästen tog jag en bit av själva revan samtidigt. Vet inte varför jag är så blödig med sånt, jag vet ju att dom uppskattar tktning, det har jag ju sett nu med Klematisen som jag har klippt ner 2 ggr iår, och på så vis fått en andra jättefin blommning.
          Var 3års uppehållet frivilligt ?? Skönt att du njuter av den nu iaf. Nu kommer du nog att kunna njuta ännu mer , för ni ska ju få lite bättre väder, och vi ska få det kallare..5 till 10 grader mindre !!! Passa på och njut ordentligt rose.gif

Ja, Lissa, det är sant med torven, problemet är bara att få tag i den här rå, "fattiga" torven utan vilkensomhelst gödsel med Ph 4-5. Om du lyckas att köpa sådan måste du läga den i hårt vatten i minst 24 timmar för att få en kännbar effekt, helst 48 timmar...Det säger människor som har gjort försök med detta i labbet. När du kokar vatten är det helt annan process, då ändrar sig kalk i form av kalciumhydrogenkarbonat, löst i vatten till kalk i form av calciumkarbonat som är praktiskt sätt olöslig i vatten, för att gasen CO2 försvinner i luften. Växter kan uttnytja bara mineraler som är lösliga i vatten, så är det. smile.gif
          Du har ett fint exemplar av Jasminum tummenupp.gif som klarar sig ute på vintern, du behöver inte tukta den hårt. Arabisk jasmin är en tropisk växt , den måste formas lite annorlunda så att den inte växer över huvudet. Jag hade en större växt 3 år tillbaka men det var inte bara jag som njöt av den på den här tiden. Jasminum var placerat i vänsterläge bara inne, den blommade nästan hela året med några enstaka blommor. yes.gif Ja, nästan alltid jasmin lukt i vardagsrummet. Men sedan kom skadedjur i form av hundratals pyttesmå svarta flygare ohmy.gif och när jag kom hem efter semestern, måste den bort. sad.gif ... Bara några sticklingar kunde jag rädda... Det var mitt fell, jag hade inte klippt den för att det var jättesvårt att göra det, när det hela tiden uppkom nya blommor... och det var supersvårt att hantera den med skadedjur, det var ett litet ZOO i vardagsrummet som jag absolut inte ville ha no.gif ...Av dessa sticklingar har jag hemma tre, men det är bara en som har blommat det här året. Jag tuktar de för att de ska växa lite i form av träd även om de är slingrare confused.gif ... Det går, en äldre dam i Tjeckien har bougainvillea i form av en bonsai, mycket fint träd... jag trodde aldrig att det gick att göra från en sådan slingerväxt...man lär sig hela tiden. yes.gif smile.gif

MVH/clivia

Citera

Inlägg i den här tråden
          buzz   Ta hand om en Jasminum   25-07-2007, 21:39
          flaxss   http://davesgarden.com/pf/go/55234/ kolla där ht...   25-07-2007, 21:55
          Malva15   Hej! Jag har själv ett nyköpt exemplar av Jas...   01-08-2007, 09:15
          flaxss   Hej! Jag har själv ett nyköpt exemplar av Jas...   01-08-2007, 16:46
          Malva15   att koka vattnet så ångar man bort vattnet och läm...   01-08-2007, 22:08
          clivia   att koka vattnet så ångar man bort vattnet och läm...   03-08-2007, 09:49
          flaxss   Att koka vattnet så ångar man bort vattnet och läm...   03-08-2007, 12:10
          clivia   Flaxss, som jag kommer ihåg det, när du kokar kra...   03-08-2007, 16:25
          flaxss   Flaxss, som jag kommer ihåg det, när du kokar kra...   04-08-2007, 09:40
          clivia   [quote name='flaxss' date='04-08-2007,...   04-08-2007, 17:08
          lissa   :unsure: Vilket minne du har Clivia, vilken tur......   04-08-2007, 04:19
          clivia   :unsure: Vilket minne du har Clivia, vilken tur......   04-08-2007, 17:52
          lissa   Hej igen CLivia..det var ett tag sen jag såg dig n...   05-08-2007, 01:14
          clivia   Hej igen CLivia..det var ett tag sen jag såg dig n...   05-08-2007, 06:25
          Lyndha   Hallå hallå! Funderar om man inte kan göra på ...   05-08-2007, 08:47
          clivia   Lyndha, det beror på torvens kvalitet och i alla f...   05-08-2007, 16:02
          lissa   Wow, en bonsai av Bouganvilla, det måste ha varit ...   07-08-2007, 00:30
          clivia   Wow, en bonsai av Bouganvilla, det måste ha varit ...   07-08-2007, 06:13
          lissa   :o DET var verkligen häftigt, den är bara så vacke...   08-08-2007, 01:03
          clivia   Tack, Lissa. Ska bara tilläga att den är 11 år gam...   08-08-2007, 13:19
          lissa   11 ÅR....nu blev jag ännu mer imponerad och kan ba...   19-08-2007, 03:34

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 19:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon