CITAT (Tjoppa @ 08-08-2007, 13:10)

Jag vet att den "ska" vara ettårig, men jag har läst på många ställen att man lätt kan övervintra dem. Då borde de väl inte vara ettåriga utan fleråriga?
Sen har jag alltid undrat hur växtbutikern kan sälja spikklubbor för 250kr när det ju är en ettårig växt (men det kanske är för att de kan leva längre?)? Jag skulle åtminstone aldrig köpa en ettårig växt för så mycket pengar. Dessutom irriterar jag mig på att de nästan alltid skriver att det är änglatrumpeter trots att namnet Datura finns där, och man ser att blommorna växer uppåt. Växtbutiker och plantskolor borde väl ändå veta det!

Förr hette ju även Änglatrumpeterna "Datura", jag
gissar att detta hänger kvar och den "datura" som säljs för 250kr knakse är en änglatumpet (brugmansia) trots allt.
Vid en liten titt i Svensk Kulturväxtdatabas(
skud) på datura så hittar jag två arter som betecknas som "ett till fleråriga", nämligen D. inoxia (Mexikansk spikklubba) och D. wrightii (indianspikklubba) så dessa kanske går att spara över vintern. (Det kanske finns fler arter också ). Men våran "vanliga" spikklubba D. stramonium är ettårig och ingen ide att spara. Det gäller alltså att veta vilken art av Datura man har.