Håller med de tidigare - låt det ta tid och låna en massa böcker och skaffa dig ideer på så sätt. En tips är att titta på andras trädgårdar och inte bara proffsens

gör man det blir man lätt sjuk av avund och glömmer bort att de började någon stans, med en tom yta.
Att starta med ett grönsaks eller kryddland tycker även jag är en bra idé. Eftersom jag inte vet hur gammal du är och vad du orkar är det svårt att ge råd men det går att gräva ett land "per hand", fast det behöver du kanske inte göra, med den ytan har kanske din sambo en traktor??
Även om du så småningom vill ha ett stort grönsaksland så kan du ju börja lite anspråkslöst men placera det så att det går att utöka en bit varje år, så har jag gjort och grävt för hand. Nu är ju inte mitt så speciellt stort men lite drygt 100 kvm räcker bra för mig, när jag ska rensa i alla fall.
Min åsikt är att man börjar lite smått, har ett mål per år, men försöker skaffa sig en översikt - har en plan att gå efter.
Sedan tycker jag inte att man ska ha så stora ambitioner att trädgården blir en belastning.
Slutligen behöver inte blommor kosta så mycket, dels kan man fröså mycket själv och sedan kan man byta med andra - så gör jag.
ingrid