|
*Ulrica*
09-08-2007, 20:10
Jag har nyss blivit sambo och blivit med en stooor gård, 100 ha, mest skog. Själva tomten eller "trädgården" eller vad man ska kalla det som är närmast husen är minst 3000 kvm. En stor damm, rejält kuperat, en äng, en hel del klippt gräsmatta och så syren och körsbärsträd. Men inga blommor eller rabatter eller grönsaksland. Stora delar är i stället täckt av johannesört, hallonsnår och annat halvhögt ogräs.
Jag har haft en massa idéer och planer och insett att jag får börja i en ände och jobba mer framåt efter hand. Det skulle kunna bli hur bra som helst, köksträdgård, woodlandsavdelning, kryddträdgård, stenpartiavdelning, våtmark runt dammen, bärodling etc. etc.
Rena drömmen. I min fantasi.
Men så idag kom verkligheten ikapp. Mitt första projekt skulle bli en rabatt på 15 x 1 meter i ena kanten av tomten. Räknat ut vad allt skulle kosta med jord, torv, markduk och grus. Hur tungt allt blir. Att det måste bort två stora träd som skuggar för mycket. Hur vansinnigt mycket jobb som det innebär. Och att jag ska göra det själv....
Luften gick ur mej helt...
Finns det någon här som har varit där jag är nu? Hur gick/går det? Hur gjorde/tänkte du?
Nääääädå jag är inte det minsta avis, inte då... Men jag ger samma råd som tidigare, låt det ta tid. Och om du inviger sambon i dina planer och ser till att han blir delaktig så kommer han så småningom stå där och hjälpa dig utan att fatta det själv
Eva-Helene
09-08-2007, 20:32
Mitt förslag är att du börjar med kökslandet. Be någon bonde i närheten om hjälp att plöja och harva en lagom stor yta, så blir det lättare att rensa bort rötter och dylikt. Gödsla sedan och till våren är det bara att gräva om, kratta upp oclingssängar och att så.
Låt det ta tid, börja i ett hörn med det du mest längtar efter. Låt någon plöja åt dig för en billig peng och rensa sen ogräs en sommar. Det blir inte vackert på en gång om man inte har en massa pengar att lägga ner. Köp några begagnade lysrör och börja fröså perenner på vårvintern så har du extra pyssel. Och framför allt - piska inte livet ur dig, njut av det du får till en stund innan du börjar tänka framåt igen.
/Åsa
ingrid fuxwall
09-08-2007, 21:02
Håller med de tidigare - låt det ta tid och låna en massa böcker och skaffa dig ideer på så sätt. En tips är att titta på andras trädgårdar och inte bara proffsens  gör man det blir man lätt sjuk av avund och glömmer bort att de började någon stans, med en tom yta. Att starta med ett grönsaks eller kryddland tycker även jag är en bra idé. Eftersom jag inte vet hur gammal du är och vad du orkar är det svårt att ge råd men det går att gräva ett land "per hand", fast det behöver du kanske inte göra, med den ytan har kanske din sambo en traktor?? Även om du så småningom vill ha ett stort grönsaksland så kan du ju börja lite anspråkslöst men placera det så att det går att utöka en bit varje år, så har jag gjort och grävt för hand. Nu är ju inte mitt så speciellt stort men lite drygt 100 kvm räcker bra för mig, när jag ska rensa i alla fall. Min åsikt är att man börjar lite smått, har ett mål per år, men försöker skaffa sig en översikt - har en plan att gå efter. Sedan tycker jag inte att man ska ha så stora ambitioner att trädgården blir en belastning. Slutligen behöver inte blommor kosta så mycket, dels kan man fröså mycket själv och sedan kan man byta med andra - så gör jag. ingrid
Försök känna vad du vill ändra först. Gör något nära huset som du kan se, låt det i kanterna vara till senare.
Margith
09-08-2007, 21:44
CITAT (*Ulrica* @ 09-08-2007, 21:10)  Luften gick ur mej helt...
Finns det någon här som har varit där jag är nu? Hur gick/går det? Hur gjorde/tänkte du? JA!!! Jag skulle förmodligen kunna skriva ett svar på 4½ A4-sida på ditt inlägg Men för att inte trötta ut dig ännu mer, blir mitt råd: Kom ihåg att trädgården är DIN, gör det du tycker är roligt och gör det i en sådan takt att du aldrig riktigt tappar lusten. Jag gräver också själv och jag tycker inte att det är ett dugg kul att gräva Men jag tänker som så att det jag inte hinner/orkar i år, det gör jag nästa år För mig får inte en trädgård bli "färdig". Det är ju min fritidssysselsättning och att bara rensa ogräs tycker jag inte är så där kul Jag tycker att Gåsis gav dig ett kanon-förslag: Börja med det som du längtar mest efter! Resten kommer sen
CITAT (Margith @ 09-08-2007, 22:44)  JA!!! Jag skulle förmodligen kunna skriva ett svar på 4½ A4-sida på ditt inlägg Men för att inte trötta ut dig ännu mer, blir mitt råd: Kom ihåg att trädgården är DIN, gör det du tycker är roligt och gör det i en sådan takt att du aldrig riktigt tappar lusten. Jag gräver också själv och jag tycker inte att det är ett dugg kul att gräva Men jag tänker som så att det jag inte hinner/orkar i år, det gör jag nästa år För mig får inte en trädgård bli "färdig". Det är ju min fritidssysselsättning och att bara rensa ogräs tycker jag inte är så där kul Jag tycker att Gåsis gav dig ett kanon-förslag: Börja med det som du längtar mest efter! Resten kommer sen  Precis vad jag försökte få fram! Fast jag trivs med att gräva, men i lagoma mängder.
Som övriga föreslår jag att du låter det ta den tid det tar utan stress. Jag flyttade själv till hus i höstas med 2800kvm gräsmatta. Förvisso fanns här lite gamla buskar, ett nedgånget hallonland, gamla plommonträd som ger ungeför 1 plommon per träd, äppelträd som är hela 4 äpplen på, samt några igengrodda rabatter, men det är mycket som behöver göras.
De gamla plommonträden, som är till hälten döda måste beskäras eller tas ner. Äppelträdet måste beskäras. Hallonlandet måste rensas och förnyas. Rabatterna måste rensas och in nytt i, eftersom det efter rensning kommer se ganska kalt ut.
Det jag gjort i år är: Rensa hallonlandet från brännässlor och vildmorrötter...har lagt ner massvis av timmar på det, för ogräset försöker ju komma igen. Rensat en rabatt från ogräs och planterat in ca 10 nyaköpta plantor, samt 15 "begagnade från kompisar" samt lagt täckbark för att ogräset inte ska komma igen. Gjort ETT litet trädgårdsland i pallkrage, för att slippa gräva, byta jord osv. Beskärt äppelträdet
I mitt tycker räcker detta för i år, man ska hinna njuta också.
Föreslår att du för att förenkla det hela gör ett par trädgårdsland i pallkragar nästa vår. Kryddland går lika bra det att göra i pallkrgar. Då slipper du gräva, byta jord osv. Jätteenkelt. Dessutom går det lätt att flytta året efter, om man kommit på att placeringen inte var den bästa.
Sen betr. blomrabatt, så varför börja med en så stoooor. 15 meter, hua! Gör ett par mindre rabatter nära huset istället, så du kan se dem direkt när du kommer ut genom dörren. De behöver ju inte vara avlånga rabatter, rundlar eller kvadrater går ju lika bra.
För att få ner kostnad så är mitt tips att inventera bekantskapkretsens trädgårdar och be att få plantor som delas, eller behöver rensas ut. Samt att be att få frön av sånt som är lämpligt att fröså.
Samt istället för att behöva ta ner träd i kanten på tomten, kan du inte plantera skuggväxter där istället???? Finns ju massa fina växter som trivs i skugga.
Lycka till, ta inte ut dig.
Helén
kerstin z5-6
10-08-2007, 11:15
Trädgård tar tid ..och den blir aldrig färdig -den växer med åren och förändras med innehavarens smak 15 meter rabatt kanske är för mastigt projekt att börja med -gör något lite kul och vackert som du verkligen vill ha Här är mitt första projekt -det var 110 år sedan ,,,typ 5 torvblock 4 stenar 3x3m markduk en stol -en tom kruka -4 trädgårdstrall:)+ en gammal bunke med vatten i och lite kullersten ..  Ser inte likadant ut,nu och har genomgått många metamorfoser -men jag minns lyckan när det var klart och första våren det blommade i den  tat lugnt och var försiktig med träden -de går inte att återställa -woodlandintresset kommer förr eller senare, då saknar du dem kanske ? Många av mina vintrars ritprojekt har förblivit pappersprodukter -idag är jag glad för det   k
*Ulrica*
10-08-2007, 11:55
ÅH!  Tack snälla rara för alla fina svar! CITAT (Tosan @ 09-08-2007, 21:25)  Och om du inviger sambon i dina planer och ser till att han blir delaktig så kommer han så småningom stå där och hjälpa dig utan att fatta det själv  Hmm... högst o-troligt... han skulle nog bara få något oroligt i blicken och sedan bli ooootroligt upptagen med något vääääldigt viktigt... CITAT (Eva-Helene @ 09-08-2007, 21:32)  Be någon bonde i närheten om hjälp att plöja och harva en lagom stor yta, så blir det lättare att rensa bort rötter och dylikt. Går inte att plöja på tomten. Antingen är det för tunt jordlager på berget, för mycket rötter eller så skulle man köra sönder gräsmattan på vägen... jordfräs är en möjlighet... men det har vi ingen... CITAT (Gåsis @ 09-08-2007, 21:39)  Köp några begagnade lysrör och börja fröså perenner på vårvintern så har du extra pyssel. Och framför allt - piska inte livet ur dig, njut av det du får till en stund innan du börjar tänka framåt igen. Sår perenner gör jag i massor, det är verkligen avslappnande pyssel. Men det där med att piska mej själv... får jag verkligen försöka sluta med...  CITAT (ingrid fuxwall @ 09-08-2007, 22:02)  Eftersom jag inte vet hur gammal du är och vad du orkar är det svårt att ge råd. Sedan tycker jag inte att man ska ha så stora ambitioner att trädgården blir en belastning. Jag är 36 men har en kropp som en 60-åring (förlåt alla spänstiga och starka 60-åringar) så jag orkar varken mycket eller länge vilket inte gör det hella lättare. Men grunden till hela problemet tror jag nog ändå är just det du skriver om ambition. Jag har helt extrema krav på mej själv och ambitionen är väl mer eller mindre att skapa en botanisk trädgård vilket är helt absurt...  men jag har alltid dragit med storslagna planer och vet inte riktigt hur jag ska bli mer verklighetsanpassad utan att bli knäckt...
*Ulrica*
10-08-2007, 12:05
CITAT (Iza @ 09-08-2007, 22:39)  Gör något nära huset som du kan se, låt det i kanterna vara till senare. Ja, jo det är ju rätt. I sommar har jag gjort en solrabatt mot ladugårdsväggen där det nästa sommar förhoppningsvis kommer att vara en villervalla av massa röd-rosa varianter av bla. rudbeckia, riddarsporre, stormhatt, röllika, stockros, fingerborgsblomma, salvia och nepeta. Min sambo kommer att få en rosa-chock! CITAT (Margith @ 09-08-2007, 22:44)  Kom ihåg att trädgården är DIN, gör det du tycker är roligt och gör det i en sådan takt att du aldrig riktigt tappar lusten. Men jag tänker som så att det jag inte hinner/orkar i år, det gör jag nästa år  För mig får inte en trädgård bli "färdig". Börja med det som du längtar mest efter!Resten kommer sen  Ska läsa detta varje gång jag känner min piska vina. Som min käre sambo säger: Det ska vara KUL, det är din HOBBY och är det inte kul då ska du sluta!
*Ulrica*
10-08-2007, 12:10
CITAT (HelénE @ 10-08-2007, 06:33)  Föreslår att du för att förenkla det hela gör ett par trädgårdsland i pallkragar nästa vår. Kryddland går lika bra det att göra i pallkrgar. Då slipper du gräva, byta jord osv. Jätteenkelt. Dessutom går det lätt att flytta året efter, om man kommit på att placeringen inte var den bästa. Sen betr. blomrabatt, så varför börja med en så stoooor. 15 meter, hua! Gör ett par mindre rabatter nära huset istället, så du kan se dem direkt när du kommer ut genom dörren. De behöver ju inte vara avlånga rabatter, rundlar eller kvadrater går ju lika bra. Samt istället för att behöva ta ner träd i kanten på tomten, kan du inte plantera skuggväxter där istället???? Finns ju massa fina växter som trivs i skugga. Ditt inlägg gav mej mycket bra tankeställare vilket har fått mej att ifrågasätta mina tidigare planer och framarbeta nya! Jag har redan byggt en kallbänk, typ pallkrage och det var lätt och kul. Ska fortsätta med dem men förlägga dem på ett annat ställe så jag slipper ta ner träd. Rabatten skulle ju ha varit skuggrabatt men träden skuggade även ett ställe som jag hade sett ut till grönsaksland. Men förlägger jag grönsakerna till lådor så kan jag odla även där det inte är så djup jord på tomten och slipper såga ner träden (som min sambo gillar).
*Ulrica*
10-08-2007, 12:16
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-08-2007, 12:15)  Här är mitt första projekt -det var 110 år sedan ,,,typ 5 torvblock 4 stenar 3x3m markduk en stol -en tom kruka -4 trädgårdstrall:)+ en gammal bunke med vatten i och lite kullersten .. Ser inte likadant ut,nu och har genomgått många metamorfoser -men jag minns lyckan när det var klart och första våren det blommade i den  Många av mina vintrars ritprojekt har förblivit pappersprodukter -idag är jag glad för det Inspirerande! Varför kommer jag inte på några så små projekt? Mina är enorma och inberiper grävmaskiner, motorsågar och 10 starka gubbar... Apropå ritprojekt... jag skulle vilja göra en ritning över tomten men har inget underlag och har ingen aning om hur jag ska gå tillväga... min enda plan inbegriper ett flygplan och en fotograf....
*Ulrica*
10-08-2007, 12:27
Tack återigen för alla kloka svar. Idag har jag återfått hoppet och beslutat mej för att vänta med 15-metersrabatten. Jag ska istället röja en yta där det nu är massor av gamla ruttna stockar som aldrig blev ved, högt gräs och mängder med hallon. Jättegoda hallon, men omöjliga att plocka då de täcker 4x4 + 5x5 meter. Tänkte spara en del skott och göra en riktig hallonrad i stället. När det är röjt så tänkte jag täcka med markväv, sätta ut egentillverkade bänkar typ pallkragar i lite olika höjd och storlek. Då kan man utöka efterhand som de blir klara. Sen ha någon sorts grus, kanske stenmjöl som gångar mellan lådorna. Försvinner hallonen om man drar upp dem med största delen av rötterna eller överlever enstaka rotbitar? Nu ska jag ut och släpa stockar!
Eva-Helene
10-08-2007, 12:32
CITAT (*Ulrica* @ 10-08-2007, 13:16)  Inspirerande! Varför kommer jag inte på några så små projekt? Mina är enorma och inberiper grävmaskiner, motorsågar och 10 starka gubbar... Apropå ritprojekt... jag skulle vilja göra en ritning över tomten men har inget underlag och har ingen aning om hur jag ska gå tillväga... min enda plan inbegriper ett flygplan och en fotograf....  Hör med fastighetskontoret i din kommun om det finns en ritning över era marker. Om det finns så beställ en kopia, kostar inte så förfärligt mycket - och sedan kan du kopiera och förstora hur du vill. Sedan är det bara att skissa och sudda, skissa och sudda!
*Ulrica*
10-08-2007, 12:43
Här är en före-bild på min nya projekt: Här ska det bli köksträdgård!I bakgrunden är det lilla ut-huset där bla. min "planteringsbod" är belägen (tänk er ett växthus mot hela långsidan). Det är 13 meter långt. Sedan ser ni en av hallon-monster-buskagen och en massa gräs i förgrunden. Bilden är tagen med söder i ryggen så platsen badar i sol hela dagen. Kanske, kanske går det att köra med traktor där ändå.... Är det någon idé att jag står och drar upp hallonen eller ska jag se om det går att plöja där, senare i höst eller till våren?
*Ulrica*
10-08-2007, 12:51
CITAT (Eva-Helene @ 10-08-2007, 13:32)  Hör med fastighetskontoret i din kommun om det finns en ritning över era marker. Om det finns så beställ en kopia, kostar inte så förfärligt mycket - och sedan kan du kopiera och förstora hur du vill. Sedan är det bara att skissa och sudda, skissa och sudda! Men på ritningen ser man ju inte stora träd, stengärsgårdar, branter, jordkällaren och dammen och sånt... väl? Jag har ingen aning om hur jag ska kunna mäta och placera dem rätt på ritningen... Ser mej själv springa omkring med 25-metersmåttbandet... "- stora linden står 79 meter väst-sydväst om hörnet av..."
MrNorth
20-08-2007, 10:06
Med de underbara förutsättningarna skulle jag gjort en japansk promenadträdgård... om jag hade haft tid och ork  Annars är mitt tips att börja närmast huset, med uteplatsen. Låt resten sedan växa på. Är det skogsmark eller ängsmark? Skogsmark kan ju bli en underbar trädgård a´la göteborgs botaniska. Jag är väldigt inspirerad av deras bambulund och japandalen. Åk dit och kolla! Ängsmark är ju väldigt jobbigt att sköta, då bör man nästan ha en slåttermaskin.... /Henrik
Sommartorparn
20-08-2007, 10:26
Av den bild du visade framgick att du egentligen inte behöver göra mycket alls. Hålla gräset klippt, pyssla om buskar där det behövs, anlägga grönsaksland, kanske en sitthörna med någon perennrabatt bredvid. Det är inte som nyinköpta villatomter som bara består av schaktmassor och där man MÅSTE göra någon. Du måste egentligen inte göra någonting..... Min strategi skulle vara att förbättra det vilda. Låta ängen vara äng men komplettera med pluggplantor för bättre blomning. Om det är mycket att lie-slå, så tror jag man kan köpa en maskin som heter slåtterbalk, och så slår du ängen med den en gång om året. Eller betala en bonde för att komma o slå ängen. Eller så skaffar du några får som går o betar. Om jorden är sandig, kan du sätta ut påsk o pinkstliljor så får du en våräng. I kanten av ängsmarken skulle jag plantera olika slags vildrosor. Låna Lars-Åke Gustafsons bok om "vildrosor" på biblioteket så ser du hur mycket det finns att välja på. Kanske låta någon vidlyftig klätterros växa ihop sig med ett slybuskage. Närmast huset kan du ju alltid göra lite mera trädgårdsaktigt. Bygga ut befintliga buskage. Skaffa buskar som blommar vid de tidpunkter när det är skralt med blomning. Anlägga perennrabatter på nuvarande gräsmattan.... Men allt som du anlägger kräver sedan att det sköts så man för väl försöka göra en realistisk bedömning av vad man har tid med....... http://www.icakuriren.se/ArticlePages/2007...Icak333.dbp.aspPS. Du har säkert någon rugge med nässlor växande någontans. Var rädd om dom. Tar du bort nässlorna så får du mindre fjärilar sen.
*Ulrica*
20-08-2007, 13:53
CITAT (MrNorth @ 20-08-2007, 11:06)  Med de underbara förutsättningarna skulle jag gjort en japansk promenadträdgård... om jag hade haft tid och ork  Annars är mitt tips att börja närmast huset, med uteplatsen. Låt resten sedan växa på. Är det skogsmark eller ängsmark? Skogsmark kan ju bli en underbar trädgård a´la göteborgs botaniska. Jag är väldigt inspirerad av deras bambulund och japandalen. Åk dit och kolla! Ängsmark är ju väldigt jobbigt att sköta, då bör man nästan ha en slåttermaskin.... /Henrik Skogs- eller ängsmark? Båda! Samt sumpmark vid dammen och stenområden där berget kommer i dagen. Exotiska trädgårdar är väldigt vackert och japandalen på botaniska är underbar (jag har badat i vattenfallet  ) men inget som jag tycker skulle passa hos mej. Jag vill ha någon sorts tillrättalagd natur med växter som ser ut att kunna höra hemma här där jag bor. Jag kommer aldrig plantera tex. rhododendron (?), rödbladiga träd eller buskar med variegerade blad. Uteplats har vi tyvärr ingen, ännu. Huset är byggt 1938 och det har aldrig blivit såpass moderniserat så att en uteplats har kommit till. Däremot har vi ett lusthus! Till ängen som är ca. 30x40 meter har vi en slåtterbalk. Jag har iallafall bestämt mej för att börja med en köksträdgård på området som syns på bilden. Jag tänkte göra en separat tråd för det projektet.
*Ulrica*
20-08-2007, 14:04
CITAT (Sommartorparn @ 20-08-2007, 11:26)  Av den bild du visade framgick att du egentligen inte behöver göra mycket alls. Du måste egentligen inte göra någonting..... Nä, jag MÅSTE inte göra något. Men jag VILL! CITAT (Sommartorparn @ 20-08-2007, 11:26)  Låta ängen vara äng men komplettera med pluggplantor för bättre blomning. Man kan köpa en maskin som heter slåtterbalk. Eller så skaffar du några får som går o betar. Om jorden är sandig, kan du sätta ut påsk o pinkstliljor så får du en våräng. Pluggplantor - check. Slåtterbalk - check. Får - ja, om några år. Påsk- och pingsliljor i ängen - check. CITAT (Sommartorparn @ 20-08-2007, 11:26)  I kanten av ängsmarken skulle jag plantera olika slags vildrosor. Låna Lars-Åke Gustafsons bok om "vildrosor" på biblioteket så ser du hur mycket det finns att välja på. Kanske låta någon vidlyftig klätterros växa ihop sig med ett slybuskage. Ah! Bra idé. Jag vill absolut ha friväxande buskage i anslutning till ängen och har funderat på bla. hägg, fläder och syrén. Men vildrosor är bra! Vi har en del på skogen som jag kan flytta hit.... CITAT (Sommartorparn @ 20-08-2007, 11:26)  PS. Du har säkert någon rugge med nässlor växande någontans. Var rädd om dom. Sambon är tyvärr allergisk så han har utrotat dem i en radie av en kilometer från huset. Men in på skogen växer det massor!
Lotusblomman
20-08-2007, 14:12
Jo det är minsann inte lätt att bita i en sån uppgift, jag vet precis hur det känns. Jag försöker istället att "stå ut" med min fina skogstomt och pillra ner blommor lite här och där för att förhöja "woodlandfaktorn" lite då och då. Gräver en liten rabatt här och ett grönsaksland här... vartefter. Som sagt det ska ju vara skoj  Jag har också massa idéer och det ska vara klart IGÅR (som chefen brukar säga), och jag har i och för sig tur som har en sambo som är grävtokig (han sprättar upp en rabatt på en timme)
Sommartorparn
21-08-2007, 08:20
CITAT (*Ulrica* @ 20-08-2007, 14:53)  Jag vill ha någon sorts tillrättalagd natur med växter som ser ut att kunna höra hemma här där jag bor. Jag kommer aldrig plantera tex. rhododendron (?), rödbladiga träd eller buskar med variegerade blad. Håller helt med om detta! CITAT (*Ulrica* @ 20-08-2007, 14:53)  Uteplats har vi tyvärr ingen, ännu. Huset är byggt 1938 och det har aldrig blivit såpass moderniserat så att en uteplats har kommit till. Däremot har vi ett lusthus! Underbart med lusthus! Sedan behöver uteplatsen inte vara märkvärdigare än att man ställer några möbler på gräsmatten. Ofta vill man ju kunna flytta sig också vartefter solen rör sig. Om ängarOm vilda rosorOm påskliljeängarOm fjärilarDin idé om hägg, fläder o syrén är också bra. Kan kompletteras med häggmispel, skogskornell.... ja det finns nog flera om man tänker efter.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|