Som övriga föreslår jag att du låter det ta den tid det tar utan stress. Jag flyttade själv till hus i höstas med 2800kvm gräsmatta. Förvisso fanns här lite gamla buskar, ett nedgånget hallonland, gamla plommonträd som ger ungeför 1 plommon per träd, äppelträd som är hela 4 äpplen på, samt några igengrodda rabatter, men det är mycket som behöver göras.
De gamla plommonträden, som är till hälten döda måste beskäras eller tas ner. Äppelträdet måste beskäras. Hallonlandet måste rensas och förnyas. Rabatterna måste rensas och in nytt i, eftersom det efter rensning kommer se ganska kalt ut.
Det jag gjort i år är: Rensa hallonlandet från brännässlor och vildmorrötter...har lagt ner massvis av timmar på det, för ogräset försöker ju komma igen. Rensat en rabatt från ogräs och planterat in ca 10 nyaköpta plantor, samt 15 "begagnade från kompisar" samt lagt täckbark för att ogräset inte ska komma igen. Gjort ETT litet trädgårdsland i pallkrage, för att slippa gräva, byta jord osv. Beskärt äppelträdet
I mitt tycker räcker detta för i år, man ska hinna njuta också.
Föreslår att du för att förenkla det hela gör ett par trädgårdsland i pallkragar nästa vår. Kryddland går lika bra det att göra i pallkrgar. Då slipper du gräva, byta jord osv. Jätteenkelt. Dessutom går det lätt att flytta året efter, om man kommit på att placeringen inte var den bästa.
Sen betr. blomrabatt, så varför börja med en så stoooor. 15 meter, hua! Gör ett par mindre rabatter nära huset istället, så du kan se dem direkt när du kommer ut genom dörren. De behöver ju inte vara avlånga rabatter, rundlar eller kvadrater går ju lika bra.
För att få ner kostnad så är mitt tips att inventera bekantskapkretsens trädgårdar och be att få plantor som delas, eller behöver rensas ut. Samt att be att få frön av sånt som är lämpligt att fröså.
Samt istället för att behöva ta ner träd i kanten på tomten, kan du inte plantera skuggväxter där istället???? Finns ju massa fina växter som trivs i skugga.
Lycka till, ta inte ut dig.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|