CITAT (KURT @ 10-08-2007, 06:46)

Det är ju intressant med fobier. Och ibland verkar det som om folk vill ha kvar sina fobier och hellre anpassar sitt liv efter dem, istället för att göra sig av med dem, trotas att det bara ta ca 1 h.
Men det är ju just det som kännetecknar fobier - att man inte kan kontrollera sitt beteende i samband med något. Att faktiskt boka en tid där man vet att man ska konfronteras med det som gör en illamående, ger hjärtklappning och ångest kräver mer mod än en person utan fobier kan förstå.
Själv har jag blivit av med min flygrädsla på egen hand - genom att skaffa ett jobb där jag var tvungen att flyga regelbundet. Men det var så fysiskt och psykiskt påfrestande att jag verkligen förstår dem som tvekar.
Har också tvingat mig att lära mig att hantera spindlar mycket bättre än tidigare. Men en sak jag undrar över är hur fobiträningen fungerar vad gäller överraskningsmomentet? I dag är jag inte särskilt rädd för spindlar om jag får närma mig dem i min egen takt. Men när en spindel plötsligt hamnar på mig när jag inte alls är beredd får jag fortfarande alla de gamla paniksymptomen. (Och just är huset fullt av en sort som gärna hissar sig ner i håret på en, eller i sängen när man sover). Någon som vet hur träning fungerar i detta avseende?
Redigerat av Annamal: 12-08-2007, 17:10