Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför blommar inte Syren buskarna?, Tips om hur man får syrenen att blomma
          Bilbo i Trollbäc...
          Inlägg 15-12-2003, 20:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 2 619

Jag bor i Mälardalsområdet (zon 3) och ha i min trädgård både ett antal 10 år gamla syrenbuskar samt ett antal nyare (1-3 år) Det är Bondsyrener och parksyrener och en uppstammad.

Jag har gjort mycket med jorden sedan jag flyttade in för 3 år sedan med att förbättra jorden. Första året var jag generös med näring (Blåkorn) och på sensommaren beskar jag de äldre buskarna eftersom de var glesa.

Jag inså att blomningen förmodligen skulle utebli kommande sommar. Nu har jag inte beskurit buskarna på 2 år men de blommar trots detta inte med en endaste syren blomma.

Vad kan detta bero på? Jag är noga med att tillföra kompost i jorden, gräsgödsel på sommaren men har inte helgödslat med Blåkorn längre. Buskarna står alla i full södersol.

Kan jag ha tillfört för mycket näring? Hur får jag njuta av blommor på mina syrenbuskar? Mycket tacksam för tips! smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-12-2003, 20:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om de har vuxit en hel del så har du nog gödslat lite för mycket och växterna har satsat på tillväxt och inte blomning. Låt bara syrenerna vara, syrener brukar inte kräva så mycket gödning och skötsel, kanske lite vatten någon gång då det är riktigt varmt och torrt ute. Låt syrenerna sköta sig själva då brukar blomningen komma.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 09:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon