Skogsbrynet: Jag vet att man inte kan övergödsla med stenmjöl, men jag tänker också använda det för att få en bättre struktur på min jord, som till stora delar består av kompostjord. Stenmjölet binder, vad jag förstår, fukt vilket skulle göra jorden i mina pallkragar mindre benägen att torka ut. Men kan man tillsätta för mycket stenmjöl så att jorden blir hård vid torka? Jag Lindgren: Stenmjölet kommer från borrningar i urberget i östra Blekinge. Vad finns det som säger att det skulle innehålla uran eller andra ämnen i sådana koncentrationer att det finns skäl att bekymra sig? Jag sysslar för övrigt inte med "organisk" odling utan är en hobbyodlare som försöker ta till vara vad som blir över i trädgården (gräs, löv, nerklippta växtdelar med mera), i hushållet (varmkompost) och på dasset (urinseparerande TC med kompostering av skiten). Jag tycker att resonemangen om stenmjölets goda verkan (förbättrar kompostjordens sammansättning, tillför mineraler) är så på pass intressant att jag vill pröva hur det fungerar.
|