Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förslag på träd?, Vackra, inte ´för höga´ träd - ska plantera i höst
          Pernillaheterjag
          Inlägg 13-08-2007, 09:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 7 993

Undrar om det är någon som vill vara snäll och ge mig lite inspiration till nya träd som skall planteras nu i höst.

Bor i ett nytt hus, med en trädgård som är i uppbyggnadsfasen och nu har turen kommit till trädplantering i ett av trädgårdens hörn.

Själv har jag tänkt att kanske ha flera olika sorters träd för att få olika höjd och struktur. Mina egna funderingar går kring: Katsura, strimbarkslönn och en kopparlönn. Men jag vill ha ca fem träd, så jag behöver alltså förslag på fler.

Vilken "ordning" dvs vilka höjder / hur snabbt växer de olika träden?

Tanken är att dessa träden på sikt skall vara stommen i en "woodland"-liknande del av trädgården.

Bor i Skåne, zon 1 - soligt läge och blåsigt.

//Pernilla

--------------------
          Pernilla - den nyfikna amatören, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anders zon 1
          Inlägg 13-08-2007, 16:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

I vilken del av Skåne bor du? Det är lättare att ge förslag på lämpliga träd om man vet vilken sorts jord du har. Ingen av de nämnda arterna är optimala på kalkrik lera som är vanligt i södra och västra Skåne. De växer visserligen sannolikt hyfsat bra på leran men blir inte lika vackra som de kan bli på andra typer av marker. Varken katsura eller lönnar (gäller de flesta lönnar, möjligen med undantag av ginnalalönn och naverlönn) får några vidare höstfärger på kalkrik lera i milt klimat, och i blåsiga lägen blir bladen ofta skadade och fula.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 13:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon