CITAT (Shangalia @ 14-08-2007, 13:01)

Hmm...
Det låter lite väl extremt i mina öron,
Att vänta tills det har gått så långt så att dom börja magra av,
Eller att kattens blinkhinnor syns hela tiden.
Samtidigt så förstår jag juh att man inte ska proppa i dom en masa avmaskningsmedel i överflöd så klart.
Jag avvaktar med avmaskningen,
Vilket avmasknings medel använder ni???
Fördelar nackdelar med alla dessa avmasknings medel( antar att det finns en hel drös)??
Och en liten till....
Kan dom dö om man inte skulle avmaska dem??
(Observera att det bara är en nyfiken fråga,
Och inte på tal om att jag inte skulle avmaska våran pojkke!)
Thanxs!!
Om katten får mask och den blir mycket angripen, kan den bli rejält dålig, få problem med mage och tarm osv. men det är ganska ovanligt att välskötta hemmakatter blir så dåliga. Vanligen är det förvildade utslängda katter, som drabbas hårt.
Jag väntar numera också att avmaska tills jag ser att katten har mask, eller någon av dem har.
Om katten äter dåligt men ändå sväller i volym, så kan det också vara tecken på mask. De kan bli upplåsta i buken av det.
Tidigare hade jag en katt vars symptom var att han var jungrig hela tiden, men när han skulle äta så åt han bara några tuggor och skrapa sen över, för att sen vara hungrig igen 30 minuter senare.
Jag använder vanligen Drontal, är enkelt bara en tablett en gång, och tar både band- och rundmask. Eftersom jag inte avmaskar så ofta, behöver man inte hålla på att byta medel, men nån gång emellanåt kör jag ex. bara drotcit som bara tar bandmask.
Helén