Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> tips mot potatisskorv?
          EKLO
          Inlägg 15-08-2007, 22:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Undrar lite över potatisskorv. Jag har haft skorv på alla potatisar i 3 säsonger, mer eller mindre mycket. Haft dumma sorter kanske - Swift, Maris Bard, Silla (angelägen om åtminstone en mkt tidig sort att äta på midsommar). Alla har funkat bra på andra sätt, men skorv får de alltid.
          Jag läser på i böcker och på nätet och förstår att det optimala är 4-årig växelodling, men jag är ju ingen storodlare (lägger - som man säger här i Bohuslän - c:a 25 potatisar) och därför kan jag i princip bara växla mellan 2 land, mer utrymme har jag inte.
          Att jag inte ska lägga lite vedaska på landet (som är gjort för 3-4 år sedan) har jag förstått och alltså slutat med (däremot verkar det helt ok att lägga så mkt vedaska att jordens ph stiger till 8 eller däröver, men det finns ingen anledning för mig). Men vad tror ni om genomregnad tång - jag odlar ju på en ö, och här har man alltid lagt en tångruska runt sättpotatisen, eller helt enkelt gödslat ner tång på våren.
          Och framför allt: Ligger smittan i jorden permanent? Eller hur kommer den dit - jag köper ju min sättpotatis, och alla 3 sorter jag prövat uppges ju inte vara särskilt mottagliga för skorv.
          Jag skriver på Mac - kanske blir alla skiljetecken alldeles märkliga, men jag prövar så här.
          Och vore väldigt tacksam för erfarenheter och tips i detta ämne,

eklo

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EKLO
          Inlägg 17-08-2007, 21:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej, och tack för svar. >Ja, det verkar ju vara permanent i jorden då - tusan också! Och det krångliga är ju det där med 4-årig växelbruk när man inte har så stora ytor. Potatisen är god ändå, som du säger, men visst skulle det vara trevligt att få den där släta fina potatisen som man bara blåser skalet av.

Ska pröva andra sorter nästa år, med siktet inställt på högsta tänkbara skorvresistens i kombination med tidigheten. Amandine verkar bra, men hur tidig är den tro, jag vill ha 4 stånd till midsommarsillen, det är viktigt.

Andra här på bohus-ön odlar som jag, dvs växlar mellan högst 2 land för potatisen, och de har ju ingen skorv, det är orättvist. En sak jag hört är att risken för skorv skulle vara större om potatisen får för lite vatten precis när den börjar utveckla knölar, det ska jag försöka undvika nästa år (svårt när man odlar på sommarstället där man bara är vissa helöger på våren).

mvh
          Eklo

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-08-2025, 12:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon