Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klicker, någon som provat?
          Leia
          Inlägg 15-08-2007, 08:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Har precis införskaffat en bok i ämnet och en klicker (eller två för att vara exakt, jag vet att jag kommer att slarva bort minst en nämligen... whistling.gif )
          Jag har aldrig provat förut och har ännu bara läst första kapitlet i boken, så jag har inte börjat praktiserat. Är det någon här som provat och vill ge råd/tips innan jag sätter igång? smile.gif

Redigerat av Leia: 15-08-2007, 08:22

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cockaby
          Inlägg 18-08-2007, 07:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 10 234

Men det är det som är så bra med klicker, det går inte att förstöra nåt, och riktigt så känsligt på timingen är det inte. Det värsta man kan göra är det Helene skriver i punkt 2, att man fastnar på ett enstaka beteende så att det är det enda hunden bjuder på. Annars är det bara att komma ihåg att alltid belöna efter klick. Skulle du nån gång klicka för fel sak är det inte hela världen. Hunden kanske testar det felaktiga beteendet du klickade för nån gång till men ger du ingen belöning för det så testar den nåt annat istället. Och skulle du under lite längre tid ha tränat in ett beteende du inte vill ha så är det inte så svårt att träna bort heller, eller snarare att man tränar in ett annat beteende som hunden ska använda i den situationen.

Jag använder inte klickern så jättemycket, men det har blivit en rolig aktivitetslek jag och min hund tar till regniga dagar. Jag sätter mig helt enkelt på golvet med klickern i ena handen och godis i den andra och sen klickar jag i stort sett för varje rörelse hunden gör. Efter ett tag så får jag nån idé vad jag ska få henne att göra, att vända sig om, titta på en specifik sak, lägga sig ner eller lite vad som helst. Då inriktar jag mig på det ett tag tills jag börjar få nåt resultat och byter när jag får nån ny idé. Nu senast så kliade hon sig på ryggen när vi höll på och jag var snabb och klickade det. Sen tog det inte lång tid innan hon började testa att ta upp huvudet i den positionen igen. Hade jag tränat på det dagen efter också så hade jag itne varit långt ifrån att kunna lägga ett kommando på det, så skulle jag haft en hund som kliar sig på kommando... smile.gif

Men i vilket fall, skippa prestationsångesten och börja klicka. Bara se till att klicka för "allt" i början, bara hunden rör en tass. Ett råd är att aldrig klicka om hunden skäller, även om den i övrigt utför rätt beteende, skällandet fastnar lätt i beteendet och kan vara oerhört svårt att bli av med. Ett annat är att i början inte klicka för att hunden sätter sig ner. De flesta hundägare har mer eller mindre medvetet lärt sina hundar att sätta sig ner och invänta kommando från föraren vilket gör att hundar ofta väljer att sätta sig ner när man börjar träna. Börjar du dessutom klicka det så får du lätt en hund som itne kommer röra sig ur fläcken utan bara sätta sig och vänta på fler anvisningar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 15:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon