Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pelargoner och Fuchsia., Övervintring
          Chamomille
          Inlägg 18-08-2007, 16:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Nu kommer detta problem igen för mig... Jag kan INTE gräva ett hål och stoppa ner dom i. Jag har inget växthus, ingen kallbänk.... Ingenting förutom ett hus där vi bor. KAN man övervintra dessa på nåt sätt "utan krångel". Synd å kasta dom på komposten.
          Den enda vi har är en källare där det "tyvärr" inte blir speciellt kallt confused.gif , kanske 16 grader. Där har vi ett litet fönster med väldigt lite ljus... Vad göra??? Sovrummet är väl kanske lite svalare än övriga huset med stora fönster och panelgardiner bakom. Kan det vara "kallt nog där emellan för blommsen"???

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Margith
          Inlägg 18-08-2007, 19:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

När det gäller att övervintra pelargoner måste man prova sig fram. Det finns inget "standard-svar". Allt beror på vilka möjligheter du har.
          Jag kör återigen min lilla ramsa ninja.gif Ju svalare du kan ha dem, ju mindre vatten ska de ha och ju mindre ljus kräver dem (och tvärtom, naturligtvis)

Jag lyckas bra med mina pelargoner i tvättstugan. Jag vet att det inte borde fungera, tvättmaskinen och torktumlaren ger för mycket värme och fukt. Men mina pelargoner vet inte det tongue.gif
          Nu har jag min tvättstuga "tapetserad" med lysrör, lysrör som sitter max 2 dm över mina pelargoner, temperaturen är som lägst 15-16 grader under vintern.
          Det fungerar bra för pelargonerna, men inte för fuchsiorna!

I vinter tänker jag prova att övervintra mina fuchsior tillsammans med Dahlia-knölarna i en kartong i garaget. Om det fungerar vet jag inte, men det är det enda alternativ jag har.

Jag kan inte säga annat än att: OM alternativet är att kasta dem på komposten redan till hösten, varför inte prova? Ställ några här och några där, prova dig fram! De kan ju inte mer än dö? Och jag lovar att de dör om du slänger dem i komposten på hösten tongue.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-08-2007, 19:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Margith @ 18-08-2007, 20:29) *
          Jag kan inte säga annat än att: OM alternativet är att kasta dem på komposten redan till hösten, varför inte prova? Ställ några här och några där, prova dig fram! De kan ju inte mer än dö? Och jag lovar att de dör om du slänger dem i komposten på hösten tongue.gif

håller med där ,, bästa av allt prova dig fram på olika platser . sen två inne i värmen sett två inne med öppet fönster sätt två i källaren och så vidare . och den som funkade bäst tar du till alla nästa år .

CITAT (Chamomille @ 18-08-2007, 20:37) *
          a0a.gif a0a.gif a0a.gif
          Jag har ju inget rum som jag inte använder direkt... Förutom kontoret förstås. rotfl.gif Sant. Men det är Norr-läge, fast stort fönster och ljust. Kan det fungera tro???

ja det kan fungera du ska ju inte ha fönstret helt öppet bara en glipa så det hålls runt +10c i fönstret så gjorde jag själv när jag bodde hemma och hade bara ett fönster . där övervintrade jag bland annat granatäpple som måste sova . men den klarade sig igenom att jag hade fönstret öppet under hela vintern en liten glipa . på med extra filt och sockar så kunde jag med sova

Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-08-2007, 20:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (flaxss @ 18-08-2007, 20:57) *
          håller med där ,, bästa av allt prova dig fram på olika platser . sen två inne i värmen sett två inne med öppet fönster sätt två i källaren och så vidare . och den som funkade bäst tar du till alla nästa år .
          ja det kan fungera du ska ju inte ha fönstret helt öppet bara en glipa så det hålls runt +10c i fönstret så gjorde jag själv när jag bodde hemma och hade bara ett fönster . där övervintrade jag bland annat granatäpple som måste sova . men den klarade sig igenom att jag hade fönstret öppet under hela vintern en liten glipa . på med extra filt och sockar så kunde jag med sova

Jag har 5 pelargoner och 1 fuchsia att prova med. På kontoret kan jag stänga av värmen ninja.gif . Test där. I källaren är det var det är, ingen värme på, halvfuktigt (råkällare i princip) med ett litet fönster i söder (ca). Sovrummet, tja, kanske fungerar, snarkningar, förmiddagssol samt en stunds vädring.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Chamomille   Pelargoner och Fuchsia.   18-08-2007, 16:42
          Irene_L   Jag övervintrar mina pelargoner och fuchsior inne ...   18-08-2007, 18:32
          Chamomille   Men å va fina :bravo: . Jag ska ta in dom i sovrum...   18-08-2007, 18:46
          flaxss   du kan ha dom i källaren också .jag övervintrar mi...   18-08-2007, 18:58
          Chamomille   När det gäller att övervintra pelargoner måste man...   18-08-2007, 19:37
          Limeblossom   Jag har mina pelargoner som vanliga krukväxter und...   18-08-2007, 21:27
          Chamomille   Jag har mina pelargoner som vanliga krukväxter und...   18-08-2007, 21:29
          Fenja   Menar du att du "bara" ställer in pelarg...   18-08-2007, 22:04
          Chamomille   Ja, det är så man får göra när man saknar bättre u...   18-08-2007, 22:09
          Fenja   :fear: :fear: :fear: Sååååå många. Vad har jag f...   18-08-2007, 22:18
          Karin z7   Pelargoner sätter jag i flyttlådor efter viss puts...   18-08-2007, 22:15
          Limeblossom   Ja, jag har vissa pelargoner som jag är mera rädd ...   19-08-2007, 08:59
          susa   Vad tror ni om fucshior ljust och svalt i frostfri...   19-08-2007, 09:49
          flaxss   Vad tror ni om fucshior ljust och svalt i frostfri...   19-08-2007, 10:36
          Lemonne   Risken är, om du lyckas övervintra dina pelargoner...   19-08-2007, 09:57
          Åsa, mälardalen zon 2   En viktig sak vid övervintringen är att står växte...   19-08-2007, 10:42
          Limeblossom   Tack för bilden Åsa :) Sådär har jag tänkt göra oc...   19-08-2007, 14:32
          Alba   Jag har övervintrat pellisar i ett rum med ca 18°....   19-08-2007, 16:49
          Maria_z5   Har hört om att damma av jorden och hänga upp pell...   20-08-2007, 21:05
          Margith   Har hört om att damma av jorden och hänga upp pell...   22-08-2007, 18:44
          Eva i Skåne   Jag klipper ner mina stora pelargoner en del och k...   20-08-2007, 21:12
          AnitaO   Jag kommer förmodligen att tvingas övervintra mina...   22-08-2007, 05:36
          Ev@   Hej! Mina stora pelargoner får vara kvar i sin...   22-08-2007, 19:29

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon