När det gäller att övervintra pelargoner måste man prova sig fram. Det finns inget "standard-svar". Allt beror på vilka möjligheter du har.
Jag kör återigen min lilla ramsa

Ju svalare du kan ha dem, ju mindre vatten ska de ha och ju mindre ljus kräver dem (och tvärtom, naturligtvis)
Jag lyckas bra med mina pelargoner i tvättstugan. Jag vet att det inte borde fungera, tvättmaskinen och torktumlaren ger för mycket värme och fukt. Men mina pelargoner vet inte det
Nu har jag min tvättstuga "tapetserad" med lysrör, lysrör som sitter max 2 dm över mina pelargoner, temperaturen är som lägst 15-16 grader under vintern.
Det fungerar bra för pelargonerna, men inte för fuchsiorna!
I vinter tänker jag prova att övervintra mina fuchsior tillsammans med Dahlia-knölarna i en kartong i garaget. Om det fungerar vet jag inte, men det är det enda alternativ jag har.
Jag kan inte säga annat än att: OM alternativet är att kasta dem på komposten redan till hösten, varför inte prova? Ställ några här och några där, prova dig fram! De kan ju inte mer än dö? Och jag lovar att de dör om du slänger dem i komposten på hösten