Det finns en ganska ny bok av Harald Kratschmer som heter Jord och kompost som är bra, och bla annat förordar detta med att inte alls gräva, utan låta masken göra jobbet. Poängen är då att ha jorden täckt hela tiden så att den håller sig porös och håller sin näring, och alltså täckt även höst och vinter. Om jag minns rätt pratar han om ganska tjocka täcklager, av kompost, löv, gräsklipp, tång, halm etc - så att jorden aldrig fryser under och maskarna alltså fortsätter att arbeta och luckra även vintertid.
Idén är ny för mig, men jag tycker det låter utmärkt och tänker pröva det i år. Jag har täckodlat hela säsongen, men har en del bar jord efter potatisskörden, och i morgon ska jag så lite gröngödslingsgrödor på de ställena och hoppas det hinner bli nåt. För min del blir det sedan att samla urvattnad tång, gräsklipp, gräva fram kompost, ta löv (halm har jag tyvärr ingen tillgång till) och täcka ordentligt med detta på senhösten - och hoppas att jag alltså får fin struktur och slipper gräva både i höst och vår. I vår ska jag bara mylla ner lite brunnen kogödsel i raderna där jag ska så.
Kratschmers främsta argument tror jag är att mikroorganismer och luft/vatten-strukturen i jorden ska störas så lite som möjligt för att få bra skördar och tillförsel av näring.
Ja, det är väl bara att pröva sig fram. Men viktigt måste väl vara att jorden är ogräsfri innan man täcker förstås. Det är min efter täckodlingen, annars får man ju rensa först förstås.
|