oliver är min grej ,så jag ska ge dig skötsel råd för den
olivträd ska du inte ha inne , kvittar vad andra säger kvittar vad dom säger här på odla eller där du köpte oliven den ska inte vara inne bara på vintern inne men inte annars .
vilken zon bor du i ?
för ett friskt olivträd vill den vara ute så mycket det går . du tar ut den tidigt på året ( när norr håller ca +5c 0c ) sen går det under -10c på våren på natten tar du in det igen . i början ställer du den i skuggan sen i april-maj kan du sätta den i väst-söder omplantering i feb-mars ,under sommaren göda den som alla andra växter och ge rikligt med vatten men låt torka upp jorden den ska ha ska vara grus blandad jord som innehåller kalk och järn vill stå varmt och soligt . sen skynda inte med att ta in trädet på hösten då den behöver frost för att blomma i maj året därpå så tills natt temperaturen kryper under -10c en längre tid så ställ den i vintervila men under hösten så ha den ute även om det är frost på dagen bara du skyddar eller tar in den om det blir under -10c . sen väl inne i vintervila ska den sova i 0c +5c max +10c på dagen går det över +10c behövs extra ljuse . sen gör du om allt igen när du kan ta ut den . den blommar i maj-juni . beskärning behövs inte på krukodlade oliver . vill man kan man toppa dom och stamma upp dom plus ta veck döda grenar . bor du i zon 1 kan du plantera ut din oliv på södersidan . där du under vintern virar in den i grönvinter väv eller fiberduk och sen tar du av skyddet när den värsta vinterkylan är över . jag har 2på friland och en i kruka , den klara ca -15c -12c .
lycka till .
|