CITAT (MrNorth @ 20-08-2007, 11:06)

Med de underbara förutsättningarna skulle jag gjort en japansk promenadträdgård... om jag hade haft tid och ork

Annars är mitt tips att börja närmast huset, med uteplatsen. Låt resten sedan växa på. Är det skogsmark eller ängsmark? Skogsmark kan ju bli en underbar trädgård a´la göteborgs botaniska. Jag är väldigt inspirerad av deras bambulund och japandalen. Åk dit och kolla!
Ängsmark är ju väldigt jobbigt att sköta, då bör man nästan ha en slåttermaskin....
/Henrik
Skogs- eller ängsmark? Båda! Samt sumpmark vid dammen och stenområden där berget kommer i dagen.
Exotiska trädgårdar är väldigt vackert och japandalen på botaniska är underbar (jag har badat i vattenfallet

) men inget som jag tycker skulle passa hos mej.
Jag vill ha någon sorts tillrättalagd natur med växter som ser ut att kunna höra hemma här där jag bor. Jag kommer aldrig plantera tex. rhododendron (?), rödbladiga träd eller buskar med variegerade blad.
Uteplats har vi tyvärr ingen, ännu. Huset är byggt 1938 och det har aldrig blivit såpass moderniserat så att en uteplats har kommit till. Däremot har vi ett lusthus!
Till ängen som är ca. 30x40 meter har vi en slåtterbalk.
Jag har iallafall bestämt mej för att börja med en köksträdgård på området som syns på bilden. Jag tänkte göra en separat tråd för det projektet.
Redigerat av *Ulrica*: 20-08-2007, 14:08