CITAT (Sommartorparn @ 20-08-2007, 11:26)

Av den bild du visade framgick att du egentligen inte behöver göra mycket alls. Du måste egentligen inte göra någonting.....
Nä, jag MÅSTE inte göra något. Men jag VILL!

Låta ängen vara äng men komplettera med pluggplantor för bättre blomning. Man kan köpa en maskin som heter slåtterbalk. Eller så skaffar du några får som går o betar. Om jorden är sandig, kan du sätta ut påsk o pinkstliljor så får du en våräng.
Pluggplantor - check. Slåtterbalk - check. Får - ja, om några år. Påsk- och pingsliljor i ängen - check.

I kanten av ängsmarken skulle jag plantera olika slags vildrosor. Låna Lars-Åke Gustafsons bok om "vildrosor" på biblioteket så ser du hur mycket det finns att välja på. Kanske låta någon vidlyftig klätterros växa ihop sig med ett slybuskage.
Ah! Bra idé. Jag vill absolut ha friväxande buskage i anslutning till ängen och har funderat på bla. hägg, fläder och syrén. Men vildrosor är bra! Vi har en del på skogen som jag kan flytta hit....

PS. Du har säkert någon rugge med nässlor växande någontans. Var rädd om dom.
Sambon är tyvärr allergisk så han har utrotat dem i en radie av en kilometer från huset. Men in på skogen växer det massor!
Redigerat av *Ulrica*: 20-08-2007, 14:05