Ni har redan skrivit så mycket av hur jag tänker -Här uppe är det vanligt med bussturer , många små byaföreningar som åker runt på sommaren . Min inlägg gällde alltså
Vanliga trädgårdar , utan fik eller plantskola -utan guidning på mer avancerad nivå än att"fråga själv"-och inte personer med detta som ett heltidsarbete under säsongen.. Sen tycker jag det är skillnad på att sälja överskottsväxter och annat för en billig penning -Det är något många vill ha -och blir glada över -de bestämmer själva om de köper en växt, eller inte och vill inte vara snikna -så ge bort kan vara svårare ibland:) Så den biten ligger utanför min frågeställning
Ja , vår lilla förening visste om inträdet innan -det var den enda trädgården på turen som tog inträde.Ingen hade varit där innan . Vi lär inte återvända Jag hade en stor visning i Juli 53 pers Ställa upp för föreningen vill man ju -men i år kändes det motigt-eftersom jag inte mådde bra i maj och hade den månaden borta -så visst känns det som om man bör ha det någorlunda fint-när det kommer en buss Trädgården ger mej så mycket glädje och avkoppling-och jag kan beundra strikta gångar raka kanter stenläggningar och parterrer hos andra -men älskar ändå min egen rufsiga trädgård-trots att jag ibland vill hyra en bulldozer och köra över alltihopa .... Och börja om.
Roligast är ändå mindre , mer " apropå "besök-av likasinnade som forumister tex-där man kan prata trädgård dela ,erfarenheter och plantor.
Det som också bekymrar mej med betalningar versus gratis"visningar är att ambitions och därmed den "ekonomiska nivån" verkar höjas I början var vi på trädgårdsvandringar hos helt nyblivna entusiaster med en rabatt klar och resten projekt-(inte busslaster utan egen bilturer) -numer är det mycket sällsynt med sådana -de vågar inte -Man ska" ha en färdig, uppvuxen 7000kvm klar trädgård, men stenarbeten och plattläggningar för 100000 för att våga ta emot någon ..
Och än en gång -jag talar om privata trädgårdar inte stora anläggningar och inte om plantförsäljning-utan den där grundentusiasmen som bara bubblar i kroppen -av och till nu -och med orkanstyrka hos de som nyss upptäckt det underbara med trädgård-vart ska den ta vägen då? Jag har trädgården för min egen skull, för jorde, dofterna, årstidernas växlingar, frösådderna , de nya projekten, för livets guldkant -vill andra dela min glädje är de hjärtligt välkommna K
Redigerat av kerstin z5-6: 23-08-2007, 11:37
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|